ممارسات معلمات رياض الأطفال في فترة القراءة الجهرية | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 20, Issue 48, July 2023, Page 59-78 PDF (204.09 K) | ||||
Document Type: بحوث ودراسات | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2023.420601 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
أروى ﺑﻨﺖ ﻋﻠﻲ ﻋﺒﺪ اﻟﺨﺎﻟﻖ اﻟﻘﺮﻧﻲ* 1; ﻏﺎدة ﺑﻨﺖ ﺻﺎﻟﺢ اﻟﺴﺪراﻧﻲ* 2 | ||||
1ماجستير الآداب في تربية الطفولة المبكرة - السعودية | ||||
2أستاذ الطفولة المبكرة المساعد - السعودية | ||||
Abstract | ||||
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع ممارسات معلمات رياض الأطفال خلال وقت القراءة الجهرية في رياض الأطفال الحكومية بمدينة الرياض. باستخدام المنهج الوصفي التحليلي، تم تطبيق أداة الاستبيان على عينة عشوائية مكونة من (226) معلمة من رياض الأطفال الحكومية في الرياض. أظهرت النتائج أن المعلمات تطبق ممارسات عامة في وقت القراءة الجهرية بشكل (معتاد)، بمتوسط درجة قدرها 3.76 من 5. كما جاءت ممارسات المعلمات في مهارات فهم المواد المطبوعة في المرتبة الأولى، تلتها ممارسات المعلمات في مهارات الوعي الصوتي. كما أظهرت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الدرجة الإجمالية لواقع الممارسات في وقت القراءة الجهرية بين المعلمات اللاتي لم يأخذن دورات في مجال القراءة ومهاراتها، وبين المعلمات اللاتي حصلن على (4 إلى 6 دورات) في مجال القراءة ومهاراتها، لصالح المعلمات اللاتي حصلن على (4 إلى 6 دورات). توصي الدراسة بضرورة تطوير المناهج الدراسية لرياض الأطفال وتضمينها الأدلة الإجرائية لأهداف وقت القراءة الجهرية، وطرق التنفيذ والوسائل المتبعة. كما توصي بتوفير دورات تدريبية للمعلمات تشمل ممارسات القراءة الجهرية وطرق تعزيز مهارات فهم المطبوعات والوعي الصوتي. وتؤكد الدراسة أيضًا على أهمية اهتمام المعلمات بالممارسات التي تنشط دور الطفل وتشركه في وقت القراءة الجهرية، مثل اختيار الكتب بمفرده، وإجراء المناقشات معه، وتبادل الكتب المستعارة. This study aimed to identify the reality of the practices of kindergarten teachers during the Reading Aloud Time in government kindergartens in Riyadh. Using the descriptive analytical approach, the questionnaire tool was applied to a random sample of (226) female teachers from government kindergartens in Riyadh. The results found that parameters (often) apply general practices in the reading aloud time, with an average mean of 3.76 out of 5. The teachers’ practices of printed material understanding skills came first, followed by the teachers’ practices of phonemic awareness skills. There were statistically significant differences in the overall degree of the reality of practices in the reading aloud time between teachers who did not take courses in the field of reading and its skills, and between teachers who obtained (4 to 6 courses) in the field of reading and its skills, in favor of the teachers who obtained (4 to 6 courses). The study recommends the need to develop kindergarten curricula and include procedural evidence for the objectives of the reading aloud time, methods of implementation and means. In addition to provide training courses for kindergarten teachers that include reading aloud practices and ways to enhance print comprehension skills and phonemic awareness skills. The study also recommends the importance of the teachers’ interest in practices that activate the role of the child and involve him in the reading aloud time, such as choosing books by himself, make discussions with him, and exchanging borrowing books. | ||||
Keywords | ||||
معلمات رياض الأطفال; وقت القراءة الجهرية; رياض الأطفال الحكومية; المواد المطبوعة; الوعي الصوتي; دورات تدريبية; المناهج الدراسية; تعزيز مهارات القراءة | ||||
Statistics Article View: 82 PDF Download: 46 |
||||