التنظيم الانفعالي لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية Emotional regulation in elementary school students | ||||
المجلة العلمية لکلية التربية للطفولة المبکرة – جامعة المنصورة | ||||
Article 9, Volume 11, Issue 4, April 2025, Page 538-568 PDF (3.56 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/maml.2025.420958 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
محمد حسين سعد الدين الحسيني; موسي ذكي ذكي محمود عبد العاطي | ||||
جامعة المنصورة - كلية الآداب - قسم علم النفس | ||||
Abstract | ||||
ويعد التنظيم الانفعالي من المفاهيم الحديثة في مجال علم النفس والصحة النفســية فــــــقــد أشار العديد من الباحثين إلى أن التنظيم الانفعالي هو عبارة عن مجموعة من المهارات الانفعالية والسلوكية التي تساهم في السيطرة على الخبرات والمواقف التي يمر بها الفرد، وهو مجموعة من العمليات المعرفية التي تؤثر في نوع الاستجابة الانفعالية والكيفية التي يعبر بها الأفراد عن انفعالاتهم، وإن ضعف قدرة الطفل على تنظيم انفعالاته من شأنه قد يؤدي إلى تعرضه إلى العديد من المشكلات والاضطرابات النفسية، فضعف القدرة على تنظيم الانفعالات يعني أن الطفل غير قادر على استخدام استراتيجيات فعالة للتكيف مع المتطلبات الانفعالية المطلوبة خلال تفاعله مع الآخرين في المواقف الاجتماعية مما يعرضه لأن يكون عرضه للاضطرابات النفسية. Emotional regulation is one of the modern concepts in the field of psychology and mental health. Many researchers have pointed out that emotional regulation is a set of emotional and behavioral skills that contribute to controlling the experiences and situations that an individual goes through, and it is a set of cognitive processes that affect the type of emotional response and how it is expressed It is a set of cognitive processes that affect the type of emotional response and how individuals express their emotions. The child's weak ability to regulate his emotions may lead to his exposure to many psychological issues and disorders, as the weak ability to regulate emotions means that the child is unable to use effective strategies to adapt to the required emotional requirements during his interaction with others in social situations, which exposes him to be vulnerable to psychological disorders | ||||
Keywords | ||||
التنظيم الانفعالي; المرحلة الإبتدائية; الأطفال Emotional regulation؛ elementary school؛ children | ||||
Supplementary Files
|
||||
Statistics Article View: 173 PDF Download: 110 |
||||