العلاقة بين مستويات معالجة المعلومات ومهارة التحدث لدى أطفال الروضة .... The relationship between information processing levels and speaking skill among kindergarten children. | ||||
مجلة دراسات تربوية واجتماعية | ||||
Volume 31, Issue 1.3, January 2025, Page 848-887 PDF (1.09 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsu.2025.422232 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
إسراء عبد العظيم محمد مجلي* 1; نادية عبده عواض أبو دنيا* 2; محمد عاطف محمد محمد* 3 | ||||
1بحث تكميلي ضمن متطلبات الحصول على درجة الماجستير في التربية تخصص (العلوم النفسية) | ||||
2أستاذ علم النفس التربوي كلية التربية- جامعــــة حلوان | ||||
3مدرس علم النفس التربوي كلية التربية- جامعــــة حلوان | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث الحالي إلى التحقق من العلاقة بين مستويات معالجة المعلومات (المستوى السطحي، المستوى المتوسط، المستوى العميق) ومهارة التحدث بمكوناتها الفرعية (التسمية، التعبير الشفهي، الطلاقة اللفظية، السرد القصصي) لدى أطفال الروضة. وتكونت عينة البحث الأساسية من 24 طفلا من أطفال الروضة، ولتحقيق هدف البحث تم استخدام مقياس مستويات معالجة المعلومات، واختبار التحدث إعداد الباحثة، وتم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي، وأسفرت النتائج عن وجود علاقة ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.01 بين مستويات معالجة المعلومات(المستوى السطحي، المستوى المتوسط، المستوى العميق) والتحدث ومهاراته الفرعية(التسمية، التعبير الشفهي، الطلاقة اللفظية، السرد القصصي)، ووجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيا عند مستوى 0.05 بين المستوى السطحي، ومهارة التسمية لدى أطفال الروضة. The current research aimed to investigate the relationship between levels of information processing (shallow, medium, and deep levels) and speaking skills along with its subcomponents (naming, oral expression, verbal fluency, and storytelling) among kindergarten children. The sample consisted of 24 kindergarten children. To achieve the research ame, a measure of information processing levels and a speaking test developed by the researcher were used. The correlational descriptive method was employed. The results revealed a statistically significant relationship at the 0.01 level between information processing levels (shallow, medium, and deep) and speaking skills, including its subcomponents (naming, oral expression, verbal fluency, and storytelling). Additionally, a significant correlation at the 0.05 level was found between the shallow level and the naming skill among kindergarten children. | ||||
Keywords | ||||
( مستويات معالجة المعلومات; مهارة التحدث; أطفال الروضة). (information processing levels; speaking skill; kindergarten children) | ||||
Statistics Article View: 22 PDF Download: 20 |
||||