...الإسهام النسبي للتفكير المفعم بالأمل والرشاقة المعرفية في التنبؤ بفاعلية الذات المهنية لدى طلبة برنامج التأهيل التربوي بكلية التربية جامعة الأزهر… | ||||
مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||||
Volume 128, Issue 1, October 2024, Page 323-374 PDF (1.17 MB) | ||||
Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||||
DOI: 10.21608/maed.2024.422453 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
محمد محمد عبد الرازق السيد الفقي | ||||
Abstract | ||||
المستخلص:ِ هدف البحث إلى التعرف على مستوى فاعلية الذات المهنية لدى طلبة برنامج التأهيل التربوي بكلية التربية جامعة الأزهر، والتعرف على العلاقة بين كل من التفكير المفعم بالأمل والرشاقة المعرفية وفاعلية الذات المهنية، ومعرفة الفروق في فاعلية الذات المهنية في ضوء متغير النوع (ذكور-إناث)، والتعرف على الإسهام النسبي لكل من التفكير المفعم بالأمل والرشاقة المعرفية وأبعادهما في التنبؤ بفاعلية الذات المهنية، وبلغ عدد المشاركين بالبحث (792) طالبًا وطالبة بمراكز التأهيل التربوي التابعة لكلية التربية بنين بالقاهرة جامعة الأزهر، وتمثلت أدوات البحث في مقياس التفكير المفعم بالأمل ومقياس الرشاقة المعرفية ومقياس فاعلية الذات المهنية وجميعهم من إعداد الباحث، وتوصلت نتائج البحث إلى وجود مستوى مرتفع من فاعلية الذات المهنية لدى المشاركين بالبحث، ووجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيًا بين التفكير المفعم بالأمل وفاعلية الذات المهنية، ووجود علاقة ارتباطية موجبة دالة احصائيًا بين الرشاقة المعرفية وفاعلية الذات المهنية، وعدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات المشاركين بالبحث في فاعلية الذات المهنية ترجع إلى متغير النوع (ذكور-إناث)، وأن أكثر بُعد إسهامًا في التنبؤ بفاعلية الذات المهنية بالنسبة للتفكير المفعم بالأمل هو (مسارات التفكير)، وأكثر بُعد إسهامًا في التنبؤ بفاعلية الذات المهنية بالنسبة للرشاقة المعرفية هو (تركيز الانتباه)، وأن متغير الرشاقة المعرفية أكثر إسهامًا في التنبؤ بفاعلية الذات المهنية مقارنة بمتغير التفكير المفعم بالأمل. الكلمات المفتاحية: التفكير المفعم بالأمل- الرشاقة المعرفية- فاعلية الذات المهنية. Abstract: The research aimed to identify the level of professional self-efficacy among students of the educational qualification program at the Faculty of Education, Al-Azhar University, and to identify the relationship between hopeful thinking, cognitive agility, and professional self-efficacy, and to know the differences in professional self-efficacy in light of the gender variable (males-females), and to identify the relative contribution of hopeful thinking and cognitive agility and their dimensions in predicting professional self-efficacy. The number of participants in the research was (792) male and female students at the educational rehabilitation centers affiliated with the Faculty of Education for Boys in Cairo, Al-Azhar University. The research tools were represented in the hopeful thinking scale, the cognitive agility scale, and the professional self-efficacy scale, all of which were prepared by the researcher. The research results showed that there was a high level of professional self-efficacy among the participants in the research, and there was a statistically significant positive correlation between hopeful thinking and professional self-efficacy, and there was a statistically significant positive correlation between cognitive agility and professional self-efficacy, and there were no statistically significant differences between the average scores of the participants in the research in professional self-efficacy due to the gender variable The dimension that contributes most to predicting professional self-efficacy with respect to hopeful thinking is (thinking pathways), and the dimension that contributes most to predicting professional self-efficacy with respect to cognitive agility is (focus of attention), and the cognitive agility variable contributes more to predicting professional self-efficacy compared to the hopeful thinking variable. Keywords: Hopeful Thinking - cognitive agility - Professional self-efficacy | ||||
Keywords | ||||
...الإسهام النسبي للتفكير المفعم بالأمل والرشاقة المعرفية في التنبؤ بفاعلية الذات المهنية لدى طلبة برنامج التأهيل التربوي بكلية التربية | ||||
Statistics Article View: 35 PDF Download: 21 |
||||