" أنماط التنشئة الأسرية السائدة بين طلاب المرحلة الثانوية في مدينة القدس وعلاقتها بأنماط التفاعل الصفي من وجهة نظر الطلاب" Prevailing Family Upbringing Patterns among Secondary School Students in Jerusalem and Their Relationship to Classroom Interaction Patterns from the Students' Perspective | ||||
International Journal of Learning Management Systems | ||||
Volume 13, Issue 2, April 2025, Page 147-161 PDF (706.94 K) | ||||
Document Type: Original Article | ||||
DOI: 10.18576//ijlms.2025.373705.1097 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
أماني سلهب ![]() | ||||
باحثة دكتوراه بالجامعة العربية الأمريكية - رام الله - فلسطين | ||||
Abstract | ||||
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أنماط التنشئة الأسرية السائدة بين طلاب المرحلة الثانوية في مدينة القدس، وعلاقتها بأنماط التفاعل الصفي، بالإضافة إلى الكشف عن الفروق في استجابات الطلاب وفقًا لمتغيرات الجنس، عدد أفراد الأسرة، دخل الأسرة، والحالة الاجتماعية للوالدين. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي، حيث تم تطوير استبيانين لقياس أنماط التنشئة الأسرية والتفاعل الصفي، وطبقت على عينة عشوائية مكونة من 200 طالب وطالبة من مجتمع الدراسة البالغ 6571 طالبًا وطالبة. أظهرت النتائج أن النمط الديمقراطي هو الأكثر شيوعًا بين الطلاب، يليه النمط المتساهل ثم النمط التسلطي. كما كشفت النتائج عن علاقة إيجابية ذات دلالة إحصائية بين النمط الديمقراطي والتفاعل الصفي الإيجابي، حيث كان الطلاب الذين نشأوا في بيئات أسرية ديمقراطية أكثر تفاعلًا في الصف. في المقابل، ارتبط النمطان التسلطي والمتساهل بارتفاع مستويات التفاعل المحايد والسلبي. لم تظهر فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات العينة تبعًا لمتغيري الجنس وعدد أفراد الأسرة، مما يشير إلى أن أساليب التربية متقاربة بين الذكور والإناث، بغض النظر عن حجم الأسرة. وتوصي الدراسة بتعزيز الأساليب التربوية الإيجابية داخل الأسر، ودعم بيئات مدرسية تشجع على التفاعل الإيجابي، مما يسهم في تحسين مهارات الطلاب الأكاديمية والاجتماعية. Abstract: This study aimed to identify the prevailing parental upbringing patterns among secondary school students in Jerusalem and their relationship with classroom interaction patterns. It also sought to examine differences in students' responses based on gender, family size, family income, and parents’ marital status. The study adopted a descriptive correlational approach, utilizing two questionnaires to measure parental upbringing styles and classroom interaction patterns. The instruments were administered to a randomly selected sample of 200 students from the total study population of 6,571 secondary school students in Jerusalem. The results indicated that the democratic parenting style was the most prevalent, followed by the permissive style, and finally the authoritarian style. A statistically significant positive correlation was found between the democratic parenting style and positive classroom interaction, suggesting that students raised in democratic households were more engaged in classroom activities. Conversely, the authoritarian and permissive parenting styles were associated with higher levels of neutral and negative classroom interaction. No statistically significant differences were found in students’ responses based on gender or family size, indicating that parenting styles were applied similarly to both males and females, regardless of the number of family members. The study recommends promoting positive parenting approaches within families and fostering school environments that encourage active classroom interaction to enhance students’ academic and social skills. | ||||
Keywords | ||||
التنشئة الأسرية; التفاعل الصفي; النمط الديمقراطي; النمط التسلطي : Parental upbringing, classroom interaction, democratic style, authoritarian style, permissive style, secondary school students, Jerusalem | ||||
Statistics Article View: 25 PDF Download: 18 |
||||