فرص وامكانيات تنفيذ برامج تنمية التفكير مثل كورت (CORT) التجريبي بجزئه الاول في المدارس وأثره في تنمية التفكير الناقد Opportunities and Possibilities for Implementing Thinking Development Programs Such as the First Pilot CoRT in Schools and Their Impact on Developing Critical Thinking | ||||
International Journal of Learning Management Systems | ||||
Volume 13, Issue 2, April 2025, Page 163-178 PDF (513.55 K) | ||||
Document Type: Original Article | ||||
DOI: 10.18576//ijlms.2025.373707.1098 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
دعاء باسم رشاد خازن ![]() | ||||
باحثة دكتوراه بالجامعة العربية الأمريكية - رام الله - فلسطين | ||||
Abstract | ||||
المستخلص: تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف إمكانيات تطبيق برامج تنمية التفكير في المدارس، مع التركيز على برنامج كورت كأداة لتدريب الطلاب على مهارات التفكير الناقد والإبداعي. استندت الدراسة إلى مقابلة مع خبير تربوي، حيث تم تحليل آرائه مقارنة بالأدب النظري والدراسات السابقة. خلصت الدراسة إلى أن نجاح برنامج كورت يتطلب توافر ثقافة تعليمية قائمة على القيم، مع التركيز على التغيير الثقافي في النظام التربوي، كما أشارت إلى أهمية إدماج مهارات التفكير في المناهج التعليمية بشكل تكاملي وليس مستقل. وقد أظهرت الدراسة أن التحديات التي تواجه تطبيق مثل هذه البرامج في المدارس كثيرة، ولكنها ممكنة إذا تم تعزيز الوعي المجتمعي، وتطوير السياسة التربوية، وتوفير البيئة المناسبة لتعليم التفكير. Abstract: This study aims to explore the potential application of thinking development programs in schools, focusing on the CoRT program as a tool for training students in critical and creative thinking skills. The study is based on an interview with an educational expert, where his views were analyzed and compared with the theoretical literature and previous studies. The study concluded that the success of the CoRT program requires the presence of an educational culture based on values, with an emphasis on cultural change within the educational system. It also pointed out the importance of integrating thinking skills into the curriculum in a complementary manner rather than being independent. The study showed that while there are significant challenges to implementing such programs in schools, it is possible if community awareness is enhanced, educational policies are developed, and an appropriate environment for thinking education is provided. | ||||
Keywords | ||||
برامج تنمية التفكير; التفكير الناقد; التفكير الإبداعي; برنامج كورت; الثقافة التعليمية Thinking Development Programs, Critical Thinking, Creative Thinking, CoRT Program, Educational Culture, Educational Policy, Integrated Education | ||||
Statistics Article View: 57 PDF Download: 42 |
||||