اليقظة العقلية كمتغير وسيط بين كل من المرونة الانفعالية والذكاء الانفعالي لدى معلمي ومعلمات المدارس الإعدادية في منطقة الشمال" Mindfulness as a Mediating Variable Between Emotional Resilience and Emotional Intelligence Among Middle School Teachers in the Northern Region | ||||
International Journal of Learning Management Systems | ||||
Volume 13, Issue 2, April 2025, Page 179-191 PDF (586.59 K) | ||||
Document Type: Original Article | ||||
DOI: 10.18576//ijlms.2025.373710.1099 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
مزنة فؤاد مصطفي حليحل ![]() | ||||
باحثة دكتوراه بالجامعة العربية الأمريكية - رام الله - فلسطين | ||||
Abstract | ||||
المستخلص : هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن دور اليقظة العقلية كمتغير وسيط في العلاقة بين المرونة الانفعالية والذكاء الانفعالي لدى معلمي ومعلمات المدارس الإعدادية في منطقة الشمال. استخدمت الباحثة المنهج الوصفي الارتباطي، وتم تطبيق ثلاث أدوات بحثية لقياس المتغيرات المستهدفة. أظهرت النتائج وجود تأثير مباشر دال إحصائيًا للمرونة الانفعالية على كل من اليقظة العقلية والذكاء الانفعالي، كما تبين أن اليقظة العقلية تلعب دورًا وسيطًا في هذه العلاقة. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق في اليقظة العقلية والذكاء الانفعالي تعزى لمتغير سنوات الخبرة، في حين وُجدت فروق دالة في المرونة الانفعالية لصالح المعلمين الأكثر خبرة. توصي الدراسة بأهمية تعزيز مهارات اليقظة العقلية والانفعالية ضمن برامج التطوير المهني للمعلمين، لما لها من دور في تحسين أدائهم النفسي والمهني. الكلمات المفتاحية: اليقظة العقلية، المرونة الانفعالية، الذكاء الانفعالي، المعلمون، سنوات الخبرة. Abstract: This study aimed to investigate the mediating role of mindfulness in the relationship between emotional resilience and emotional intelligence among middle school teachers in the Northern region. The researcher employed a descriptive correlational approach and applied three validated instruments to measure the target variables. The results revealed a statistically significant direct effect of emotional resilience on both mindfulness and emotional intelligence. Additionally, mindfulness was found to mediate the relationship between the two variables. No significant differences were found in mindfulness and emotional intelligence based on years of experience, while emotional resilience showed significant differences in favor of more experienced teachers. The study recommends integrating mindfulness and emotional intelligence training into professional development programs to enhance teachers' psychological well-being and performance. | ||||
Keywords | ||||
اليقظة العقلية; المرونة الانفعالية; الذكاء الانفعالي Mindfulness, Emotional Resilience, Emotional Intelligence, Teachers, Years of Experience | ||||
Statistics Article View: 82 PDF Download: 54 |
||||