ممارسات معلمي الرياضيات للصف الثامن والتحديات المصاحبة لها في ضوء نتائج دراسة التوجهات الدولية للعلوم والرياضيات TIMSS2019)) Grade 8 Mathematics Teachers’ Practices and the Challenges Associated with it in Light of the Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS2019) | ||||
مجلة تربويات الرياضيات | ||||
Volume 28, Issue 1, January 2025, Page 100-122 PDF (725.72 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/armin.2025.423841 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
ريم عبد الله سعيد القرني1; مسفر بن سعود السلولي2 | ||||
1طالبة دكتوراة كلية التربية، جامعة الملك سعود | ||||
2أستاذ تعليم الرياضيات، كلية التربية، بجامعة الملك سعود | ||||
Abstract | ||||
هدفت هذه الدراسة للتعرف على مستوى ممارسات معلمي الرياضيات للصف الثامن في المملكة العربية السعودية، ومستوى التحديات المصاحبة لهذه الممارسات وأثرها على أداء المعلمين. استَخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي والارتباطي، وتم الاعتماد على استبانة معلم الرياضيات للصف الثامن الخاصة بدراسة (TIMSS 2019)، وتألفت عينة الدراسة من معلمي الرياضيات للصف الثامن المشاركين في دراسة (TIMSS 2019) البالغ عددهم (222) معلماً ومعلمة، وأظهرت النتائج ما يلي: وجود (21%) من الممارسات لا يمنحها المعلمون الاهتمام الكافي (4 ممارسات من أصل 19 ممارسة) وهي: تكليف الطلبة بتحديد إجراءات حل المشكلات بطريقتهم، تكليف الطلبة بإكمال تمارين صعبة تتطلب منهم التفكير أبعد من حدود ما تعلموه، العمل داخل مجموعات متساوية القدرات، مشاريع طويلة الأجل. وجود (29%) من التحديات التي أشار إليها المعلمون (6 تحديات من أصل 21) وهي: احتاج إلى مزيد من الوقت لمساعدة الطلبة بصورة فردية، المادة التي يتعين عليً تدريسها داخل الصف كثيرة للغاية، الفصول تكتظ بالطلبة، يتم تكليفي بساعات تدريس كثيرة للغاية، التدريس المحدود باحتياجات الطلبة، عدد ساعات النمو المهني. متغيرات التحديات التي تواجه معلمي الرياضيات للصف الثامن مجتمعة تفسّر(24.7%) من التباين الحاصل في ممارساتهم؛ ويُشير ذلك إلى أن هناك تأثيرًا لمتغيرات التحديات التي تواجه المعلمين على ممارساتهم. This study aimed to identify the level of practices of eighth-grade mathematics teachers in Saudi Arabia, the level of challenges associated with these practices, and their impact on teachers' performance. The study used the descriptive, analytical, and correlational approach, and relied on the eighth-grade mathematics teacher questionnaire for the (TIMSS 2019) study. The study sample consisted of eighth-grade mathematics teachers participating in the (TIMSS 2019) study, numbering (222) male and female teachers. The results showed the following: (21%) practices that teachers do not give sufficient attention to (4 practices out of 19 practices), which are: assigning students to determine the procedures for solving problems in their own way, assigning students to complete difficult exercises that require them to think beyond the limits of what they have learned, working within groups of equal abilities, long-term projects. (29%) of the challenges indicated by teachers (6 challenges out of 21) which are: I need more time to help students individually, the coursework I have to teach in the class is too much, the classes are crowded with students, I am assigned too many teaching hours, teaching is limited to the students’ needs, the number of hours for professional development. The variables of challenges facing eighth grade mathematics teachers together explain (24.7%) of the variance in their practices; This indicates that there is an impact of the variables of challenges facing teachers on their practices.. | ||||
Keywords | ||||
ممارسات المعلم; تحديات التدريس; الرياضيات; الدراسة الدولية تيمز | ||||
Statistics Article View: 75 PDF Download: 68 |
||||