تاخر الكلام واضطراب فرط الحركه وتشتت الانتباه ADHD) ) وعلاقتهما بصعوبات التعلم في مرحله ماقبل المدرسه الابتدائيه Delayed speech hyper activity and distracted attention and their relationship to learning difficulties | ||||
مجلة کلية الآداب.جامعة بنها | ||||
Volume 63, Issue 1, December 2024, Page 253-269 PDF (478.46 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jfab.2025.317617.1176 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
سهام سمير محمد رضوان ![]() | ||||
إدارة بنها- كلية الآداب | ||||
Abstract | ||||
هدفت الدراسه الحاليه الى معرفه العلاقه بين تاْخر الكلام واضطراب فرط الحركه وتشتت الانتباه( ADHD ) وصعوبات التعلم لاطفال ماقبل المدرسة الابتدائية وهذا بدوره يؤدي الي الدقه في التصنيف والتشخيص لفئه من فئات ذوي الاحتياجات الخاصه وهي فئه صعوبات التعلم(LD) لمساعده المتخصصين ووضع الخطط العلاجيه المناسبه لهم وتقديم الرعايه التربويه المناسبه لهذه الفئه والبرامج العلاجيه والارشاديه المناسبه لهم واستخدمت الباحثه اربعه مقاييس للدراسه وهي مقياس تاخر الكلام . of the study The current study aimed to know the relationship between speech delay, attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and learning difficulties for pre-primary school children. This in turn leads to accuracy in the classification and diagnosis of a category of special needs, namely the category of learning difficulties (LD), to help specialists and develop appropriate treatment plans for them and provide appropriate educational care for this category and appropriate therapeutic and guidance programs for them. The researcher used four scales for the study, which are the speech delay scale. | ||||
Keywords | ||||
تاخر الكلام فرط الحركه; تشتت الانتباه; صعوبات التعلم | ||||
Statistics Article View: 13 PDF Download: 14 |
||||