Evaluation of the External Environment of Inclusive Schools (Integrating Students with Physical Disabilities with Their Peers) | تقييم البيئة الخارجية لمدارس الدمج (دمج الطلاب المعاقين حركيا مع الطلاب الاصحاء) | ||||
Engineering Research Journal (Shoubra) | ||||
Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 02 May 2025 | ||||
Document Type: Research articles | ||||
DOI: 10.21608/erjsh.2025.359495.1398 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
aya mohammad aboouf ![]() | ||||
Departmant of Architecture Engineering, Faculty of Engineering at Shoubra, Benha university, Cairo, Egypt. | ||||
Abstract | ||||
This study aims to evaluate the extent to which the external environment of inclusive schools for children with physical disabilities in Egypt aligns with international design standards. The assessment is conducted by analyzing the Egyptian accessibility code and comparing it with the United Nations accessibility guidelines. Following this comparison, the UN guidelines were selected as the primary reference for evaluation due to their broader and more comprehensive approach to external environment design. The study develops a detailed evaluation framework that outlines key design requirements to ensure ease of movement and accessibility within the external school environment. Additionally, a case study was conducted on a selected Egyptian school to assess the practical implementation of inclusive design standards. The research methodology employs a comparative analysis of successful international practices and their applicability to the Egyptian context to identify existing design gaps. The findings reveal several design barriers in the current school infrastructure that hinder the mobility of children with physical disabilities, negatively impacting their inclusion in the educational process. Based on these findings, the study presents a set of practical recommendations aimed at enhancing the quality of the external school environment, improving accessibility, and fostering a more inclusive and supportive educational setting for children with disabilities. تهدف هذه الدراسة إلى تقييم مدى توافق البيئة الخارجية للمدارس الحكومية القابلة لدمج الأطفال ذوي الإعاقة الحركية مع أقرانهم الأصحاء في مصر (وفقًا للقانون المنشور في جريدة الوقائع المصرية، والذي سيتم تفصيله لاحقًا في البحث) مع المعايير التصميمية الدولية. وقد تم ذلك من خلال تحليل الكود المصري للأشخاص ذوي الإعاقة ومقارنته بكود الأمم المتحدة للمعايير التصميمية الدامجة، حيث تم اعتماد كود الأمم المتحدة باعتباره أشمل وأعم لتقييم البيئة الخارجية. تعتمد الدراسة على بناء جدول تقييم شامل يتضمن أهم الاشتراطات التصميمية المطلوبة لضمان سهولة الحركة والتنقل داخل البيئة الخارجية للمدارس. بالإضافة إلى ذلك، تم إجراء دراسة تطبيقية على إحدى المدارس المصرية المختارة للتحقق من مدى توافر معايير التصميم الدامج في الواقع المحلي. وتستند المنهجية البحثية إلى التحليل المقارن، حيث تم اختيار تجارب دولية مرجعية وتطبيقها على البيئة المصرية لتحديد الفجوات التصميمية القائمة. وقد كشفت النتائج عن وجود عدة عوائق في التصميم الحالي تعيق حركة الأطفال ذوي الإعاقة الحركية، مما يؤثر سلبًا على دمجهم في العملية التعليمية. وبناءً على هذه النتائج، تقدم الدراسة مجموعة من التوصيات القابلة للتنفيذ، التي تهدف إلى تحسين جودة البيئة الخارجية للمدارس، وتعزيز سهولة الوصول والتنقل، بما يسهم في تحقيق بيئة تعليمية أكثر شمولية ودمجًا للأطفال ذوي الإعاقة. | ||||
Keywords | ||||
دمج تعليمي; الإعاقة الحركية; إمكانية الوصول في المدارس; البيئة الخارجية للمدارس; الفجوات التصميمية | ||||
Statistics Article View: 58 |
||||