تمكين الطفل العربي لمهارات القرن الحادي والعشرين | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 19, Issue 44, June 2022, Page 53-80 PDF (432.78 K) | ||||
Document Type: بحوث ودراسات | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2022.425647 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
شبل بدران* | ||||
أستاذ علم اجتماع التربية - عميد كلية التربية جامعة الإسكندرية الأسبق - مصر | ||||
Abstract | ||||
تركز الدراسة على ضرورة إعداد الطفل العربي لمواجهة تحديات العصر الرقمي والثورات التكنولوجية والمعرفية، عبر تطوير نظم التعليم المبكر وتمكين الأطفال من المهارات الأساسية التي تضمن اندماجهم الفاعل في مجتمعاتهم المستقبلية. توضح الدراسة أن الطفولة المبكرة تشكل الأساس لبناء الشخصية وتنمية الذكاء والإبداع، وأن الاستثمار في هذه المرحلة يمثل أولوية تنموية واقتصادية تفوق مشاريع أخرى، وفقًا لتقارير دولية. وتشير إلى أن كثيرًا من الدول العربية ما زالت تعاني من تدني نسب الالتحاق برياض الأطفال، ما يحدّ من فرص التمكين الحقيقي للأطفال. وفي إطار أهداف التنمية المستدامة، تؤكد الورقة أن تمكين الطفل من مهارات مثل التفكير النقدي، حل المشكلات المعقدة، الإبداع، الذكاء العاطفي، التفاوض، والتعاون، أصبح أمرًا حتميًا لتحقيق جودة التعليم والعدالة والمواطنة الفاعلة. وتدعو الدراسة إلى مراجعة شاملة لبرامج ومناهج رياض الأطفال بحيث تدمج هذه المهارات ضمن محتوى تطبيقي تفاعلي، مع تأهيل المعلمين وتفعيل الشراكة مع الأسرة. وتخلص إلى أن مستقبل الأمة العربية مرهون بقدرتها على الاستثمار الواعي في أطفالها، ليصبحوا مواطنين مبدعين قادرين على التكيف والتقدم في ظل عالم سريع التغير. The study focuses on the necessity of preparing the Arab child to face the challenges of the digital age and the technological and cognitive revolutions. It emphasizes the development of early childhood education systems and the empowerment of children with essential skills that ensure their effective integration into their future societies. The study highlights that early childhood is the foundation for personality development, intelligence, and creativity, and that investing in this stage constitutes a developmental and economic priority that outweighs other projects, according to international reports. It also points out that many Arab countries still suffer from low enrollment rates in kindergartens, which limits real empowerment opportunities for children. In the context of the Sustainable Development Goals, the paper stresses that equipping children with skills such as critical thinking, complex problem-solving, creativity, emotional intelligence, negotiation, and collaboration has become imperative for achieving quality education, equity, and active citizenship. The study calls for a comprehensive review of kindergarten programs and curricula to integrate these skills within interactive and practical content, alongside teacher training and the activation of partnerships with families. It concludes that the future of the Arab nation depends on its conscious investment in its children—so they may become creative citizens, capable of adaptation and advancement in a rapidly changing world. | ||||
Keywords | ||||
الطفولة المبكرة; التعليم المبكر; الطفل العربي; المهارات الحياتية; التفكير النقدي; الإبداع; الذكاء العاطفي; رياض الأطفال; التنمية المستدامة; تمكين الأطفال; إعداد الطفل لعصر الرقمنة; المناهج التفاعلية; تأهيل المعلمين; شراكة الأسرة; الاستثمار في الطفولة | ||||
Statistics Article View: 79 PDF Download: 29 |
||||