بحث أدب الطفل والتحول الرقمي..!! | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 19, Issue 44, June 2022, Page 111-122 PDF (153.51 K) | ||||
Document Type: ملف العدد | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2022.425651 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
عبده الزرّاع* | ||||
شاعر وباحث في ثقافة الطفل - مصر | ||||
Abstract | ||||
يلقي البحث الضوء على التحول الرقمي وأثره العميق في أدب الطفل، موضحًا كيف أسهمت الثورة الرقمية في إعادة تشكيل الأنماط الثقافية التقليدية وظهور ما يُعرف بالثقافة الرقمية. يناقش الباحث عبده الزرّاع تطور أدب الطفل من أشكاله الورقية الكلاسيكية إلى أشكال رقمية متعددة كالقصة الرقمية، والشعر الرقمي، والمسرح الرقمي، مؤكدًا على أهمية استيعاب صُنّاع أدب الطفل لهذه التحولات ومواكبتهم لمتطلبات الجيل الرقمي. يبرز النص خصائص الأدب الرقمي للأطفال، من توظيف الوسائط المتعددة والتفاعلية العالية، إلى توجيه القيم التربوية والمعرفية عبر نصوص جاذبة بصريًا وسمعيًا. كما يُسلط الضوء على بعض النماذج الواقعية مثل برنامج "الطاووس المغرور"، محللًا مزاياه وعيوبه. ويخلص النص إلى أن التحول الرقمي يفرض على كتّاب ومبدعي أدب الطفل امتلاك مهارات تقنية وأدبية جديدة تضمن إنتاج محتوى تفاعلي متكامل يستجيب لحاجات الطفل المعرفية والوجدانية في العصر الرقمي The text sheds light on the digital transformation and its profound impact on children’s literature, explaining how the digital revolution has reshaped traditional cultural patterns and led to the emergence of what is now known as digital culture. Researcher Abdo Al-Zarraa discusses the evolution of children's literature from its classical printed forms to various digital formats, such as digital storytelling, digital poetry, and digital theatre. He emphasizes the importance of children's literature creators understanding and keeping pace with the demands of the digital generation. The text highlights the distinctive features of digital children’s literature, including the use of multimedia, high interactivity, and the delivery of educational and cognitive values through visually and audibly engaging content. It also references real examples, such as the program “The Arrogant Peacock,” analyzing its strengths and weaknesses. The text concludes that digital transformation requires children’s writers and creators to develop new literary and technical skills that enable them to produce integrated interactive content that meets the cognitive and emotional needs of children in the digital age. | ||||
Keywords | ||||
التحول الرقمي; أدب الطفل; القصة الرقمية; الشعر الرقمي; المسرح الرقمي; الثقافة الرقمية; الوسائط المتعددة; التفاعل الرقمي; القيم التربوية; الطفل الرقمي; مهارات الكتابة الرقمية; المحتوى التفاعلي; التعلّم البصري والسمعي; مهارات المبدع الرقمي; تطور الأنماط الثقافية | ||||
Statistics Article View: 63 PDF Download: 106 |
||||