التكنولوجيا وتربية الطِّفل | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 19, Issue 44, June 2022, Page 143-150 PDF (129.49 K) | ||||
Document Type: ملف العدد | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2022.425656 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
خديجة حيدورة* | ||||
كاتبة أدب الأطفال - لبنان | ||||
Abstract | ||||
يستعرض البحث العلاقة المركّبة بين التكنولوجيا وتربية الطفل، حيث تُعد التكنولوجيا في العصر الحديث عنصرًا لا يمكن تجاهله في عملية التنشئة، لكنها في الوقت نفسه سلاح ذو حدين. تنطلق الكاتبة من إشكالية جوهرية: كيف تؤثر التكنولوجيا على سلوك الأطفال وتربيتهم، وما الوسائل الممكنة لتطويعها تربويًا؟ وتؤكد أن الطفل أصبح منغمسًا في البيئة الرقمية، مما يتطلب تدخلًا مدروسًا من الأسرة والمؤسسات التربوية. يعتمد البحث على المنهج الوصفي، موضحًا أن التكنولوجيا لم تعد تقتصر على الأجهزة، بل تشمل المعرفة وتطبيقاتها في حل المشكلات وتعزيز القدرات. كما تعرض الكاتبة تصورات مستقبلية لعالم ذكي متكامل، موضحة كيف يمكن استثمار هذه الثورة الرقمية في تحسين التعليم من خلال وسائل مثل المحتوى الرقمي التفاعلي، والتعلم عن بعد، والبرامج التعليمية المصممة وفق قدرات الطفل. يقسم البحث إلى محورين: الأول يخص الأسرة، حيث تؤكد أهمية تنظيم وقت الطفل وتوجيه استخدامه للألعاب والهواتف، أما الثاني فيتعلق بدور المؤسسات الحكومية في دعم التربية الرقمية، عبر إنتاج محتوى ملائم وتنظيم دورات تدريبية ودعم البنية التحتية الرقمية. يختتم البحث بتوصيات عملية تدعو إلى تنسيق الجهود بين الأهل والمؤسسات لصياغة بيئة رقمية تربوية وآمنة، تحقق الفائدة دون الإضرار بالقيم والهوية التربوية. This research explores the complex relationship between technology and child rearing, asserting that in the modern age, technology is an indispensable component of the upbringing process—yet remains a double-edged sword. The author begins with a central question: How does technology influence children’s behavior and upbringing, and what are the possible ways to utilize it educationally? The study emphasizes that children are now deeply immersed in the digital environment, necessitating a well-planned intervention by families and educational institutions. Using a descriptive methodology, the study explains that technology is no longer limited to devices but also encompasses knowledge and its applications in problem-solving and capacity-building. The author presents future visions of an integrated smart world and illustrates how the digital revolution can be harnessed to improve education through tools such as interactive digital content, remote learning, and educational programs tailored to children's developmental levels. The research is divided into two main axes: the first addresses the family, highlighting the importance of managing children's screen time and guiding their use of games and phones. The second concerns the role of government institutions in supporting digital education through the production of appropriate content, training programs, and digital infrastructure development. The study concludes with practical recommendations calling for coordinated efforts between families and institutions to create a safe and educational digital environment—one that brings benefits without compromising core values or educational identity. | ||||
Keywords | ||||
تربية الطفل; التكنولوجيا الحديثة; البيئة الرقمية; التنشئة الرقمية; التعليم الرقمي; المحتوى التفاعلي; التعلم عن بعد; الأسرة والتقنية; المؤسسات التربوية; البنية التحتية الرقمية; القيم التربوية; التوجيه الأسري; الهوية الثقافية; الاستخدام الآمن للتكنولوجيا; الطفل الرقمي | ||||
Statistics Article View: 58 PDF Download: 28 |
||||