الطفل والتكنولوجيا.. إيجابيات وسلبيات | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 19, Issue 44, June 2022, Page 151-155 PDF (102.16 K) | ||||
Document Type: ملف العدد | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2022.425657 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
طارق البكري* | ||||
كاتب وأكاديمي متخصص في أدب الطفل - مصر | ||||
Abstract | ||||
عالج هذا البحث بعمق العلاقة المتشابكة بين الطفل والتكنولوجيا، مسلطًا الضوء على التحولات الكبرى التي أحدثتها الوسائط الرقمية في التربية والتعليم والتنشئة الاجتماعية. يشير الكاتب إلى أن التكنولوجيا لم تَدخل البيوت عبر قنوات تربوية تقليدية، بل اخترقت الجدران دون استئذان، فارضة تأثيراتها المعقَّدة على الطفل وبيئته. ويُبرز البحث أثر الوسائط الرقمية على البناء أو الهدم القيمي والنفسي والديني للطفل، موضحًا أنها باتت عنصرًا حيويًا ومؤثرًا في تشكيل الوعي الطفولي، بما تحمله من قدرات على التوجيه أو التشويش. يرى البكري أن الطفل لا يتطور تلقائيًا بل ضمن بيئة تعليمية وتربوية موجهة، ويتأثر بخبراته المبكرة التي تترك أثرًا طويل الأمد. ويؤكد أن الطفل العربي يواجه تحديات هائلة ناتجة عن التعرض لمحتويات رقمية عشوائية، وفقدان المبادرات المؤسسية القادرة على تنظيم العلاقة بين الطفل والتكنولوجيا. كما ينتقد النماذج التقليدية في تقسيم مراحل الطفولة والمناهج التي لم تعد تواكب واقعًا رقميًا سريع التطور، ويطرح دعوة صريحة لإعادة بناء البنية التعليمية والثقافية من أساسها. وفي ختام البحث، يشدد الكاتب على ضرورة تمكين أدب الطفل وإعادة الاعتبار للقراءة والخيال كوسائل لمواجهة فوضى الوسائط الحديثة، مع التحذير من التهميش المستمر لعالم الطفولة في السياسات العامة. ويخلص إلى أن الاستغناء عن التكنولوجيا غير ممكن، لكن تقنينها واستثمارها توجيهيًا هو الطريق لضمان مستقبل متوازن للأطفال في العصر الرقمي This research offers an in-depth exploration of the intricate relationship between children and technology, shedding light on the profound transformations brought about by digital media in education, upbringing, and social development. The author notes that technology did not enter homes through traditional educational channels, but rather penetrated domestic boundaries uninvited, imposing complex effects on children and their environments. The study highlights the impact of digital media on the moral, psychological, and religious formation—or erosion—of the child, emphasizing its influential role in shaping childhood consciousness through its potential for both guidance and confusion. Al-Bakri argues that children do not develop automatically but within a guided educational environment, and that early experiences leave long-lasting effects. He stresses that the Arab child faces immense challenges stemming from exposure to unregulated digital content and the absence of institutional initiatives capable of organizing the child–technology relationship. The research critiques traditional models of childhood stage division and outdated curricula that no longer align with the rapidly evolving digital reality, and it issues a clear call for rebuilding educational and cultural structures from the ground up. In conclusion, the author underscores the importance of empowering children’s literature and restoring reading and imagination as tools to counter the chaos of modern media. He warns against the continued marginalization of childhood in public policy, concluding that while abandoning technology is unrealistic, regulating and educationally directing it is the only viable path to ensuring a balanced future for children in the digital age. | ||||
Keywords | ||||
الطفل والتكنولوجيا; الوسائط الرقمية; التنشئة الاجتماعية; التربية الرقمية; الوعي الطفولي; القيم النفسية والدينية; المناهج التقليدية; المحتوى الرقمي; القراءة والخيال; أدب الطفل; السياسات التربوية; البيئة التكنولوجية; تنظيم العلاقة الرقمية; التحديات التربوية; التوجيه الإعلامي | ||||
Statistics Article View: 96 PDF Download: 28 |
||||