إشراقات الريادة الشعرية عند محمد الهراوي؛ قراءة في ديوان "سمير الأطفال" | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 19, Issue 43, January 2022, Page 129-141 PDF (152.46 K) | ||||
Document Type: ملف العدد | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2022.425677 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
كمال اللهيب* | ||||
ناقد وباحث متخصص في أدب الأطفال، مصر | ||||
Abstract | ||||
يتناول هذا البحث إشراقات الريادة الشعرية في مشروع محمد الهراوي، من خلال قراءة تحليلية في ديوانه "سمير الأطفال" (1922)، باعتباره أول مشروع شعري عربي متكامل ومخصص للطفل. يسلط الكاتب الضوء على السياقات التاريخية والثقافية والسياسية التي أسهمت في تشكُّل هذا المشروع، لا سيما بعد ثورة 1919، وتعاظم دور التعليم في النهوض الوطني. ويبرز البحث ريادة الهراوي في تصويره للطفل ككائن مرتبط ببيئته ووطنه، وفي إبراز صورة الفتاة المتعلمة والواعية وطنيًا وأخلاقيًا، مع التركيز على المساواة بين الجنسين، وارتباط العلم بالعمل. كما يشير إلى توظيف الهراوي لعناصر الهوية المصرية (الفرعونية والعربية والإسلامية)، وتدشينه تقاليد الاتجاه العلمي في أدب الأطفال العربي من خلال شعرٍ مبسط يُبرز منجزات العلم الحديث. يُثمن البحث المنهج الشعري المبكر للهراوي بوصفه مؤسسًا لمشروع تربوي وثقافي يهدف لتنشئة جيل وطني مثقف، ويؤكد على القيمة المستقبلية لهذا الاتجاه في أدب الطفل العربي This study explores the pioneering poetic vision of Mohammad Al-Harawi through an analytical reading of his poetry collection Samir Al-Atfal (1922), regarded as the first comprehensive Arabic poetic project dedicated to children. The author highlights the historical, cultural, and political contexts that shaped this literary initiative, especially in the aftermath of the 1919 Egyptian Revolution and the rising role of education in national development. The research emphasizes Al-Harawi’s groundbreaking portrayal of the child as a being deeply connected to their environment and homeland, and his progressive depiction of the educated, morally aware, and nationally conscious girl—while advocating for gender equality and the link between education and labor. Al-Harawi’s poetry skillfully integrates elements of Egyptian identity—Pharaonic, Arab, and Islamic—and marks the beginning of a scientific literary approach in Arabic children’s literature, through simple poetic forms that highlight the achievements of modern science. The study values Al-Harawi’s early poetic methodology as the foundation of an educational and cultural project aimed at raising a nationally conscious and intellectually equipped generation. It affirms the enduring relevance and future potential of this literary direction in shaping the landscape of Arabic children’s literature. | ||||
Keywords | ||||
محمد الهراوي; سمير الأطفال; شعر الأطفال العربي; أدب النهضة; ثورة 1919; الهوية الوطنية; التعليم والعمل; الفتاة المتعلمة; المساواة بين الجنسين; الشعر التربوي; الاتجاه العلمي في الأدب; الريادة الأدبية; الأدب الطفولي المبكر; النشأة الثقافية; المشروع التربوي | ||||
Statistics Article View: 54 PDF Download: 15 |
||||