قصائد الحرب في أدب الأطفال الشعر السوري المعاصر نموذجًا | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 19, Issue 43, January 2022, Page 181-187 PDF (129.21 K) | ||||
Document Type: موضوع وملف العدد | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2022.425687 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
سامر أنور الشمالي* | ||||
كاتب وناقد أدبي، سوريا | ||||
Abstract | ||||
يتناول هذا البحث موضوع قصائد الحرب في أدب الأطفال السوري المعاصر، مسلطًا الضوء على إشكالية معالجة الحرب في سياق الطفولة، بوصفها تجربة تتجاوز حدود إدراك الأطفال. ويؤكد الباحث سامر الشمالي أن الحرب، رغم قسوتها، تصبح جزءًا من الواقع اليومي للأطفال في مناطق النزاع، مما يبرر تضمينها في أدبهم شرط توفُّر أسلوب تربوي نفسي وفني مناسب. يستعرض البحث تجارب عدد من الشعراء السوريين المعاصرين الذين كتبوا عن الحرب بلغة الأطفال وبعاطفتهم، مثل نجيب كيالي، مهند العاقوص، موفق نادر، هيثم الخواجة، برهان الشليل، مفيد نبزو، وصبحي قضيماني. تميزت هذه القصائد بتركيزها على نتائج الحرب النفسية والمادية، كاللجوء، الفقد، التشريد، والأمل في السلام، متجنبة التلقين والخطاب المباشر. ويبرز البحث أهمية هذا النوع من الأدب في بناء وعي الأطفال، ودعمهم نفسيًا في مواجهة أهوال الحرب، محذرًا من مخاطر تجهيلهم بها في عصر الانفتاح الرقمي، وداعيًا إلى معالجتها بأسلوب أدبي هادف يُنمِّي قيم السلام، والانتماء، والتمييز الأخلاقي بين الدفاع والعدوان. This study explores the theme of war poems in contemporary Syrian children’s literature, shedding light on the complex issue of addressing war within the context of childhood—a lived experience that often exceeds a child’s cognitive grasp. Researcher Samer Al-Shamali argues that, despite its brutality, war becomes an inescapable part of daily life for children in conflict zones, which justifies its inclusion in their literature, provided it is handled with an appropriate educational, psychological, and artistic approach. The study reviews the work of several contemporary Syrian poets who have written about war through the lens of childhood and with emotional sensitivity, including Najeeb Kayyali, Mohannad Al-Aqous, Mowaffaq Nader, Haitham Al-Khawaja, Burhan Al-Shalil, Moufeed Nabzou, and Subhi Qudaimani. These poems are characterized by their focus on the psychological and material consequences of war—such as displacement, loss, exile, and hope for peace—while deliberately avoiding didacticism and overt messaging. The research highlights the significance of this genre in building children's awareness and providing psychological support amid the horrors of war. It cautions against shielding children from such realities, particularly in the digital age, and calls for literary engagement with war that nurtures values of peace, belonging, and ethical discernment between defense and aggression. | ||||
Keywords | ||||
أدب الأطفال السوري; قصائد الحرب; الطفولة في مناطق النزاع; سامر الشمالي; الشعر التربوي; الفقد واللجوء; الدعم النفسي; القيم الإنسانية; بناء الوعي; السلام والانتماء; الدفاع والعدوان; الشعر المعاصر; مهند العاقوص; نجيب كيالي; مفيد نبزو | ||||
Statistics Article View: 15 PDF Download: 12 |
||||