توظيف التراث الإماراتي في القصة الإماراتية المكتوبة للأطفال | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 18, Issue 42, October 2021, Page 157-182 PDF (314.18 K) | ||||
Document Type: ملف العدد | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2021.425728 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
عائشة علي الغيص* | ||||
قاصة وباحثة دكتوراه - الإمارات | ||||
Abstract | ||||
يتناول البحث توظيف التراث في أدب الطفل، مع التركيز على آليات استلهامه بشكل عصري في القصص الموجهة للأطفال، مستعرضًا أهمية التراث كمكوّن ثقافي وهوياتي يمتد من الماضي ليغذي الحاضر ويؤسس لمستقبل يرتبط بجذور الأمة. يُعد التراث في هذا السياق وسيلة فعّالة لترسيخ القيم الأصيلة وتعزيز الانتماء من خلال أشكال تعبيرية أدبية تتلاءم مع خصائص الطفولة واحتياجاتها النمائية والنفسية. وقد تم تناول نماذج تطبيقية من البيئة الإماراتية تبرز كيف استطاع بعض الكُتاب إعادة إنتاج الحكايات الشعبية والأساطير المحلية بما يتوافق مع تقنيات الكتابة الحديثة للطفل، مستخدمين عناصر البيئة والموروث الشعبي في صياغات تخييلية جاذبة وهادفة. كما يعرض البحث دراسة ميدانية تطبيقية استهدفت الأطفال اللاجئين السوريين الذين يعانون من اضطراب كرب ما بعد الصدمة، حيث تم توظيف العلاج بالفن – الرسم تحديدًا – كاستراتيجية علاجية أثبتت فاعليتها في خفض أعراض الاضطراب النفسي وتحسين التكيف الاجتماعي والانفعالي للأطفال. تؤكد النتائج أهمية الربط بين الفنون، التراث، والعمق النفسي في صياغة برامج تدخلية وأدبية قادرة على التأثير الإيجابي في الطفل العربي وتلبية حاجاته في ظل التحديات الثقافية والنفسية المعاصرة This research explores the use of cultural heritage in children’s literature, focusing on contemporary methods of integrating heritage elements into stories tailored for young readers. It highlights the importance of heritage as a cultural and identity-based component that extends from the past, nourishes the present, and lays the foundation for a future grounded in the nation’s roots. Within this context, heritage serves as an effective tool for instilling authentic values and strengthening children’s sense of belonging through literary forms that align with their developmental and psychological needs. The study presents practical examples from the Emirati context, illustrating how certain writers have successfully reimagined traditional folktales and local myths using modern narrative techniques suited to children's literature. These works creatively incorporate elements of the local environment and folklore in imaginative and purposeful ways that appeal to young readers. In addition, the research includes an applied field study involving Syrian refugee children suffering from post-traumatic stress disorder (PTSD). Art therapy—specifically drawing—was used as a therapeutic strategy, demonstrating its effectiveness in reducing symptoms of psychological distress and improving children’s emotional and social adjustment. The findings affirm the importance of linking art, heritage, and psychological depth in designing literary and intervention programs capable of positively influencing Arab children and meeting their needs amid contemporary cultural and emotional challenges. | ||||
Keywords | ||||
أدب الطفل; التراث الثقافي; الحكايات الشعبية; الأساطير المحلية; البيئة الإماراتية; الكتابة الحديثة للطفل; العلاج بالفن; اضطراب كرب ما بعد الصدمة; الأطفال اللاجئون; الدعم النفسي; التكيف الانفعالي; التربية بالتراث; الهوية والانتماء; التخيل الأدبي; برامج التدخل التربوي | ||||
Statistics Article View: 66 PDF Download: 31 |
||||