لماذا نكتب للأطفال نحو رؤية ثقافية لنقد أدب الأطفال | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 18, Issue 41, July 2021, Page 83-110 PDF (286.14 K) | ||||
Document Type: بحوث ودراسات | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2021.426084 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
أحمد عبد العليم* | ||||
باحث - مصر | ||||
Abstract | ||||
يتناول هذا البحث دوافع وأهداف الكتابة للأطفال من منظور تربوي وثقافي، موضحًا أن الطفل ككائن نامٍ يمر بمرحلة تكوينية حساسة تتطلب خطابًا أدبيًا ومعرفيًا خاصًا يراعي خصائصه العمرية والنفسية والمعرفية. تنبع أهمية الكتابة للطفل من كونها وسيلة فعالة لنقل القيم والمفاهيم الثقافية والاجتماعية وترسيخ الهوية وتعزيز الخيال والوعي النقدي لديه. يوضح البحث أن الكتابة للطفل ليست ترفًا فكريًا بل مسؤولية تربوية ووطنية تتطلب مهارات أدبية ومعرفة تربوية معمقة. كما يناقش التحديات التي تواجه هذا النوع من الكتابة، ومنها ضعف الوعي بأهميتها وغياب المتخصصين، مؤكدًا على ضرورة دعمها كمجال معرفي مستقل ذي وظيفة بنائية في تنشئة أجيال مثقفة وقادرة على الإبداع والتفكير الحر. وتبرز أهمية هذه الكتابة في دعم التوازن بين التسلية والتعليم، وتعزيز القيم الإنسانية والوطنية في وعي الطفل عبر خطاب أدبي جاذب وميسر. This study explores the motivations and objectives behind writing for children from both educational and cultural perspectives, emphasizing that children, as developing beings, require a literary and cognitive discourse tailored to their psychological, developmental, and intellectual needs. Writing for children serves as a powerful tool to transmit cultural and social values, reinforce identity, and nurture imagination and critical thinking. The research argues that writing for children is not a mere intellectual luxury but an educational and national responsibility that demands literary skill and pedagogical insight. It also highlights challenges in this field, including limited awareness of its importance and a lack of specialized writers, calling for greater institutional support for children’s literature as an independent knowledge domain essential to raising cultured, creative, and free-thinking generations. The study underscores the role of children’s writing in balancing entertainment with education, and in embedding humanistic and national values in young minds through engaging and accessible literary discourse. | ||||
Keywords | ||||
الكتابة للأطفال; أدب الطفل; التربية الثقافية; تنمية الخيال; القيم التربوية; الخطاب الأدبي; الهوية الثقافية | ||||
Statistics Article View: 51 PDF Download: 24 |
||||