الحقوق الثقافية للطفل في قوانين الطفل لدول مجلس التعاون | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 18, Issue 41, July 2021, Page 111-126 PDF (255.67 K) | ||||
Document Type: بحوث ودراسات | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2021.426088 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
محمد عبده الزغير محمد* | ||||
خبير حقوق الطفل- اليمن | ||||
Abstract | ||||
يتناول البحث الحقوق الثقافية للطفل كما هي منصوص عليها في قوانين دول مجلس التعاون الخليجي، محللًا مدى مواءمة هذه القوانين مع اتفاقية حقوق الطفل الدولية، خاصة في ما يتعلق بحق الطفل في التنمية الثقافية والتعليمية والإبداعية. ينطلق البحث من تأكيد أن تطبيق حقوق الطفل لا يتحقق بمجرد سنّ التشريعات، بل بتعزيز ثقافة الحقوق في المجتمع، ومن هنا يبرز دور السياسات الثقافية المتكاملة. ويعرض البحث مقارنة تحليلية بين قوانين ولوائح الإمارات، البحرين، السعودية، عمان، الكويت، واليمن، مبرزًا التفاوت في مضمون وعدد المواد المخصصة للحقوق الثقافية، ومدى شمولها لمجالات مثل تأسيس المكتبات والنوادي الثقافية للأطفال، ضبط المحتوى الإعلامي الموجه للطفل، ودعم الإبداع وحماية الطفل من المؤثرات السلبية. يخلص البحث إلى أن جميع هذه الدول أولت اهتمامًا رسميًا متناميًا بثقافة الطفل، إلا أن بعض الجوانب ما تزال غائبة، مثل متاحف الأطفال، المسرح، أو المهرجانات الثقافية، كما يؤكد على الحاجة لإعادة النظر في أدوات الرقابة التقليدية، والدعوة إلى تنشئة الطفل على التفكير العلمي والرقابة الذاتية. The study examines the cultural rights of the child as stipulated in the child laws of the Gulf Cooperation Council (GCC) countries, assessing the extent to which these laws align with the UN Convention on the Rights of the Child—especially regarding the right to cultural, educational, and creative development. It emphasizes that children's rights cannot be realized through legislation alone, but require the fostering of a rights-based culture within society, underscoring the importance of integrated cultural policies. Through a comparative analysis of child laws and executive regulations in the UAE, Bahrain, Saudi Arabia, Oman, Kuwait, and Yemen, the study highlights disparities in the scope and content of provisions relating to cultural rights. These include the establishment of children's libraries and cultural clubs, regulation of child-directed media content, support for creativity, and protection from harmful influences. The research concludes that while official interest in children’s culture is growing across the region, critical areas such as children's museums, theatre, and cultural festivals remain underrepresented. The study calls for a shift from traditional censorship toward fostering scientific thinking and self-regulation in children as a sustainable form of cultural empowerment. | ||||
Keywords | ||||
الحقوق الثقافية; الطفولة; قوانين الطفل; ثقافة الطفل; دول مجلس التعاون; التشريعات الخليجية; اتفاقية حقوق الطفل | ||||
Statistics Article View: 40 PDF Download: 16 |
||||