أدب الطفل واستلهام التراث "ثلاث صياغات لحكاية واحدة" | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 18, Issue 41, July 2021, Page 129-138 PDF (783.84 K) | ||||
Document Type: ملف العدد | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2021.426091 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
يعقوب الشاروني* | ||||
كاتب أطفال - مصر | ||||
Abstract | ||||
يعالج هذا البحث العلاقة بين أدب الطفل والتراث العربي من خلال دراسة مقارنة لصياغات متعددة لحكاية "علاء الدين والمصباح السحري" ضمن إطار أدب الأطفال. ينطلق من فرضية أن إعادة تقديم التراث للأطفال يتطلب تكييفاً تربوياً ونفسياً يراعي خصائص مراحل الطفولة وقيم المجتمع المعاصر، دون الإخلال بعناصر السرد الجاذبة كالتشويق والخيال. يبرز التحليل كيف تؤثر الرؤية التربوية لكل كاتب على بناء الحكاية، سواء في تصوير سلوك الشخصيات أو في كيفية توظيف القيم الأخلاقية، كالعقاب، الحظ، الانتقام، أو السلطة الأبوية. يُظهر أن بعض الصياغات القديمة تعزز مفاهيم لا تتوافق مع القيم التربوية الحديثة، مثل تشويه صورة الطفل غير المنضبط أو تعظيم فكرة الحظ دون ربطه بالسلوك الإيجابي، بينما تتجه صياغات معاصرة إلى إلغاء مشاهد العنف أو الرعب والحد من أثرها السلبي على نفسية الطفل. يؤكد البحث أن عملية استلهام التراث في أدب الطفل مسؤولية مضاعفة تستلزم مراعاة البنية النفسية للطفل والسياق الثقافي الحديث دون التنازل عن جمالية الحكاية وأبعادها الخيالية. This study examines the relationship between children's literature and Arab heritage by comparing different adaptations of the tale "Aladdin and the Magic Lamp" within the framework of children's literature. It is based on the premise that adapting heritage for children requires educational and psychological alignment with developmental stages and contemporary societal values, without undermining narrative appeal such as suspense and fantasy. The analysis highlights how each author's pedagogical vision influences the structure of the story, especially in portraying character behavior and the use of moral values such as punishment, luck, revenge, or parental authority. It shows that some traditional adaptations reinforce notions inconsistent with modern educational values—such as portraying misbehaving children negatively or glorifying luck without linking it to positive actions—while more contemporary versions seek to eliminate scenes of violence or fear to minimize psychological harm. The study underscores that invoking heritage in children’s literature is a double responsibility that requires sensitivity to the child’s psychological framework and cultural context, while preserving the narrative’s aesthetic and imaginative dimensions. | ||||
Keywords | ||||
أدب الطفل; التراث الشعبي; حكايات ألف ليلة وليلة; علاء الدين; التربية والخيال; سرديات الأطفال; إعادة الصياغة | ||||
Statistics Article View: 33 PDF Download: 18 |
||||