ملامح من أدب ومسرح الخيال العلمي | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 18, Issue 41, July 2021, Page 139-147 PDF (201.5 K) | ||||
Document Type: ملف العدد | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2021.426094 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
هيثم يحيى الخواجة* | ||||
كاتب وناقد سوري | ||||
Abstract | ||||
يتناول البحث ملامح أدب ومسرح الخيال العلمي بوصفه مجالًا إبداعيًا يتقاطع مع الطفولة ويستجيب لاحتياجاتها الفكرية والتربوية، حيث يُنظر إلى الخيال العلمي ليس كأداة للترفيه فحسب، بل كرافد جاد لتشكيل وعي الطفل وتوسيع آفاقه المعرفية والذهنية. ويؤكد البحث أن الخيال العلمي يمتلك بنية خاصة تقوم على توليد الفرضيات وصياغة الأسئلة الكبرى المتعلقة بالكون والإنسان والعلم، ما يجعله وسيلة فعالة في تنمية قدرات الطفل على الاستكشاف والابتكار والتأمل في المستقبل. كما يوضح البحث دور هذا الأدب في بناء علاقة وظيفية بين الطفل والعلم، عبر إدماج التكنولوجيا في المتخيل السردي وإعادة تشكيل العالم وفق منطق الإبداع الحر. ويبرز أيضًا أهمية توظيف الخيال العلمي في المسرح الموجّه للطفل، من حيث قدرته على المزج بين البعد الفني والمعرفي والتربوي، داعيًا إلى تفعيل هذا اللون الأدبي من خلال سياسات دعم واضحة تشمل التأليف والترجمة والعرض المسرحي. ويرى البحث أن الخيال العلمي يشكّل وسيلة فعالة لبناء شخصية الطفل وتوجيهه نحو القيم الإنسانية والمجتمعية في إطار من الحرية والتخييل المنتج. This study explores the features of science fiction literature and theater as creative domains closely intertwined with childhood and its intellectual and educational needs. It presents science fiction not merely as a tool for entertainment but as a serious literary form that contributes to shaping children's awareness and expanding their cognitive and imaginative horizons. The research emphasizes that science fiction has a unique structure grounded in the generation of hypotheses and the formulation of fundamental questions about the universe, humanity, and science, positioning it as a powerful tool for fostering children's abilities in exploration, innovation, and future-oriented thinking. Furthermore, the study highlights how science fiction literature builds a functional relationship between the child and scientific knowledge by integrating technology into imaginative narratives and reconstructing reality through free creative logic. It also underscores the importance of incorporating science fiction into children’s theater due to its potential to merge aesthetic, cognitive, and educational dimensions. The research calls for clear strategies to support this genre, including writing, translation, and stage production, affirming its role in cultivating humanistic values and imaginative thinking in children. | ||||
Keywords | ||||
الخيال العلمي; أدب الطفل; المسرح الموجّه للطفل; التخييل; القيم الإنسانية; التكنولوجيا; التربية الإبداعية | ||||
Statistics Article View: 27 PDF Download: 11 |
||||