الحكايات الشعبيّة في قصص كامل كيلاني الطفلية | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 18, Issue 41, July 2021, Page 149-158 PDF (256.84 K) | ||||
Document Type: ملف العدد | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2021.426095 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
هانم العيسوي* | ||||
رئيسة مجلس إدارة شركة ليفانت لتنمية الموارد البشرية - مصر. | ||||
Abstract | ||||
يتناول هذا البحث أهمية الحكايات الشعبية في تشكيل وعي الطفل العربي عبر استعراض تطورها التاريخي، ووظائفها النفسية والتربوية والثقافية. يوضح أن الحكايات الشعبية تمثل جزءًا من الذاكرة الجمعية للأمم، وتحتوي على عناصر سردية غنية تساعد في تشكيل قيم الطفل وتوسيع خياله وتعزيز ذائقته الجمالية. كما يناقش البحث مساهمة كامل كيلاني في توظيف هذا التراث في أدب الأطفال بأسلوب يجمع بين البساطة والرمزية والتوجيه غير المباشر، مستفيدًا من الحكايات الشعبية والأساطير والميثولوجيا الإسلامية والغربية. ويركز البحث على ضرورة تمثل القيم الإنسانية في هذه الحكايات بطريقة تتناغم مع معطيات العصر الحديث، منبهًا إلى خطورة استنساخ مضامين خرافية وسحرية قد تؤثر سلبًا على تنشئة الطفل. وفي المقابل، يبرز أهمية إعادة توظيف الموروث الشعبي ضمن رؤى أدبية تدمج بين المتعة والمعرفة، وتخدم بناء شخصية الطفل بشكل متوازن بين الأصالة والحداثة. This research explores the importance of folk tales in shaping the awareness of the Arab child, tracing their historical development and examining their psychological, educational, and cultural functions. It emphasizes that folk tales are integral to the collective memory of nations and contain rich narrative elements that foster children's moral values, expand their imagination, and refine their aesthetic taste. The study highlights Kamel Kilani’s role in integrating this heritage into children's literature through a style marked by simplicity, symbolism, and indirect guidance. Drawing from Islamic and Western mythology and folk narratives, Kilani crafted stories that blend entertainment with moral instruction. The research also underscores the necessity of aligning the values embedded in folk tales with contemporary realities, warning against the uncritical reproduction of magical or superstitious themes that might hinder a child’s development. Ultimately, the study advocates for a renewed literary approach that integrates folk heritage into modern storytelling, balancing enjoyment with knowledge to contribute to the child’s holistic development. | ||||
Keywords | ||||
الأدب الشعبي; الحكايات الشعبية; أدب الطفل; كامل كيلاني; التراث الثقافي; القيم التربوية; الخيال; الأسطورة; التوجيه الأدبي; الطفولة | ||||
Statistics Article View: 28 PDF Download: 13 |
||||