مصادر التراث وعلاقتها بأدب الأطفال | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 18, Issue 41, July 2021, Page 159-167 PDF (139 K) | ||||
Document Type: ملف العدد | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2021.426096 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
أمير إبراهيم القرشي* | ||||
أستاذ المناهج وطرق التدريس بكلية التربية جامعة حلوان - مصر | ||||
Abstract | ||||
يُبرز هذا البحث العلاقة الجوهرية بين مصادر التراث المتعددة وأدب الأطفال، موضحًا أن أدب الطفل العربي ما زال متأثرًا بثقافات غربية لا تنسجم مع بيئته وقيمه، مما يستدعي إعادة توجيه البوصلة نحو التراث المحلي. يقترح الباحث خمسة مصادر رئيسة للتراث يمكن استلهامها في إنتاج أدب موجه للأطفال، تشمل: التراث الديني الذي يزخر بقصص الأنبياء والصحابة ذات القيم التربوية، والتراث التاريخي الذي يوثق البطولات والأحداث القومية الكبرى، والتراث الأدبي الذي يضم أعمالًا كلاسيكية مثل كليلة ودمنة وألف ليلة وليلة، والتراث الشعبي بما فيه من حكايات وأمثال وقصص الأبطال، والتراث الطبيعي المتجسد في المحميات والمعالم البيئية. يدعو البحث إلى معالجة هذا التراث وتقديمه بلغة العصر وبأساليب تثير اهتمام الطفل وتلبي حاجاته النفسية والمعرفية، كما يؤكد على أهمية استخدام تقنيات حديثة، مثل القصص الإلكترونية والرسوم المتحركة، لتقديم التراث بأسلوب ممتع وفعال يعزز من الانتماء والهوية لدى الأجيال القادمة. This study highlights the intrinsic relationship between various sources of heritage and children's literature, emphasizing the continued influence of Western cultural narratives that often conflict with the values and environment of Arab children. It advocates a redirection toward local heritage as the foundation for culturally grounded storytelling. The research identifies five primary sources of heritage suitable for adaptation in children’s literature: religious heritage filled with stories of prophets and companions rich in moral lessons; historical heritage documenting national heroes and pivotal events; literary heritage featuring classical works such as Kalila wa Dimna and One Thousand and One Nights; popular heritage comprising folk tales, proverbs, and legendary figures; and natural heritage rooted in protected areas and ecological landmarks. The study calls for presenting this heritage in contemporary language and creative forms that resonate with children’s psychological and cognitive needs. Furthermore, it stresses the importance of employing modern media, including digital storytelling and animated content, to effectively convey heritage and strengthen cultural identity among future generations. | ||||
Keywords | ||||
التراث الديني; التراث التاريخي; التراث الأدبي; التراث الشعبي; التراث الطبيعي; أدب الأطفال; الهوية الثقافية; القصص التربوية; الوسائط الحديثة; الانتماء | ||||
Statistics Article View: 27 PDF Download: 17 |
||||