الحكاية الشعبية للأطفال.. مصدر اً للقيم..!! | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 18, Issue 41, July 2021, Page 181-188 PDF (134.76 K) | ||||
Document Type: ملف العدد | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2021.426098 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
عبده الزراَّع* | ||||
شاعر وكاتب وباحث في ثقافة الطفل - مصر | ||||
Abstract | ||||
يركز هذا البحث على أهمية الحكايات الشعبية كمصدر ثري للقيم التربوية في أدب الأطفال، مبينًا أنها ليست فقط وسيلة للترفيه، بل أداة فعالة لغرس القيم الأخلاقية والاجتماعية والدينية في وجدان الطفل منذ سنواته الأولى. ويؤكد أن الحكايات الشعبية، بما تحمله من تشويق وصراع بين الخير والشر، وأبطال يمثلون الشجاعة والإقدام، تساهم في تعزيز الانتماء الوطني والهوية الثقافية، كما تساعد في بناء خيال الطفل وتحرير عقله الباطن من الضغوط النفسية. ويتناول البحث أيضًا الجوانب السلبية في بعض الحكايات التي تنطوي على مفاهيم مغلوطة مثل التواكل أو تبرير العنف، داعيًا إلى تنقيح هذه الحكايات وتقديمها بصياغات جديدة تتناسب مع القيم التربوية المعاصرة. كما يسلط الضوء على تطور الحكاية الشعبية عبر الأجيال وتنوعها من حيث الشكل والمحتوى، مع التأكيد على دور الأسرة والمدرسة في توظيفها كوسيلة تعليمية وثقافية تعزز من وعي الطفل وتنمي مهاراته في الاستماع والتعبير والتفكير النقدي. This study emphasizes the vital role of folk tales as a rich source of educational values in children's literature, portraying them not merely as a form of entertainment but as an effective medium for instilling moral, social, and religious principles in children from an early age. It asserts that folk tales, with their engaging narratives, conflicts between good and evil, and heroic characters symbolizing bravery and initiative, reinforce national identity and cultural belonging. These stories stimulate children's imagination and help relieve psychological pressure by speaking to their subconscious. The research also addresses the negative aspects of some tales, such as promoting passivity or justifying violence, calling for a thoughtful revision and adaptation of such narratives in line with contemporary educational ethics. Furthermore, it highlights the evolution and diversity of folk tales across generations, underscoring the importance of family and school in utilizing them as pedagogical and cultural tools that enhance children's awareness and develop their listening, expressive, and critical thinking skills. | ||||
Keywords | ||||
الحكايات الشعبية; أدب الطفل; القيم التربوية; الهوية الثقافية; التخييل الشعبي; التنشئة; الأسرة والمدرسة; التعديل القصصي; المخيال الجمعي; السرد التعليمي | ||||
Statistics Article View: 25 PDF Download: 15 |
||||