حديث عن التراث في أدب الأطفال | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 18, Issue 41, July 2021, Page 189-196 PDF (170.33 K) | ||||
Document Type: ملف العدد | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2021.426100 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
بهون علي سعيد* | ||||
محاضر في آدب الطفل وثقافته - جامعة بومرداس/الجزائر | ||||
Abstract | ||||
يركز البحث على أهمية استلهام التراث في أدب الأطفال باعتباره مصدرًا غنيًا بالمضامين التربوية والثقافية والجمالية، قادرا على ترسيخ الهوية الثقافية في وجدان النشء. ويُظهر أن التراث بكل أشكاله – من ديني وتاريخي وشعبي وأدبي وأسطوري – يُعد أداة فعالة لتعزيز انتماء الطفل لمجتمعه، شريطة أن يتم توظيفه بأسلوب معاصر يأخذ بعين الاعتبار احتياجات الطفل الإدراكية والانفعالية. ويشير إلى أن الحكايات التراثية حين تُصاغ بلغة مشوقة ومنطق سردي واضح، تصبح قادرة على إشباع خيال الطفل وتعميق وعيه القيمي والإنساني. كما يبرز البحث الإشكالات الناتجة عن النقل الحرفي وغير المدروس للتراث، داعيًا إلى انتقاء واعٍ ومبدع يوازن بين الأصالة والمعاصرة، ويجعل من التراث وسيلة تثقيفية وترفيهية في آنٍ معًا. ويخلص إلى أن أدب الأطفال يحتاج إلى مقاربات جديدة تستفيد من التراث دون أن تستنسخه، بحيث تقدم محتوى يربط الماضي بالحاضر بفاعلية تربوية وجمالية. This research highlights the significance of drawing upon heritage in children's literature, viewing it as a rich reservoir of educational, cultural, and aesthetic content capable of instilling cultural identity in young minds. It demonstrates that various forms of heritage—religious, historical, popular, literary, and mythological—can serve as effective tools to strengthen children's sense of belonging, provided they are presented through a contemporary lens that aligns with their cognitive and emotional needs. The study shows that heritage stories, when articulated in engaging language and clear narrative logic, can nourish children's imagination and deepen their ethical and human understanding. It also addresses the challenges arising from uncritical and literal reproduction of heritage content, urging for a creative and selective approach that balances authenticity with modern relevance. Ultimately, the research argues for innovative literary practices in children's literature that integrate heritage meaningfully, turning it into both an educational and entertaining resource. | ||||
Keywords | ||||
التراث الثقافي; أدب الأطفال; الحكايات الشعبية; الهوية; التوظيف الأدبي; التربية; الخيال; القيم; الأصالة والمعاصرة; السرد | ||||
Statistics Article View: 48 PDF Download: 15 |
||||