شعرية النص في أدب الطفل عتبات وتمثلات | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 18, Issue 40, January 2021, Page 13-21 PDF (232.55 K) | ||||
Document Type: بحوث ودراسات | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2021.426125 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
نعار محمد* | ||||
جامعة ابن خلدون تيارت الجزائر. | ||||
Abstract | ||||
يركز هذا البحث على استكشاف شعرية النص في أدب الطفل من خلال تحليل العتبات النصية وتمثلاتها، بما يشمله ذلك من عناصر محيطة بالنص كالعنوان والمقدمة والصورة والسياق التواصلي. ينطلق البحث من رؤية منهجية تربط بين اللغة والهوى في إطار سيميائي يكشف عن الأثر الانفعالي والرمزي للكلمات في بنية النص الطفلي. ويُعنى بدراسة الأثر العاطفي للنص على القارئ الناشئ، مركزًا على نموذج قصيدة الجدة لأحمد شوقي بوصفها مثالًا على تفاعل الحس الوجداني مع البناء الأسلوبي. يعتمد الباحث على تفكيك العتبات الخارجية والداخلية للنص، مستعينًا بنظرية أفعال الكلام والسيميائيات السردية وسيمياء الأهواء، لتفسير تفاعل الطفل القارئ مع المحتوى التعبيري والدلالي. ويُبرز البحث أن شعرية النص الطفلي تتأتى من بساطته المتقنة، وتناسقه العاطفي واللغوي، بما يجعله قادرًا على تنمية الوعي الجمالي لدى الطفل وتعزيز ارتباطه بالرموز الثقافية والوجدانية. كما يشير إلى أهمية وعي الكاتب الطفلِي بالوظائف التداولية للغة ومكونات النص، ما يسهم في إنتاج محتوى تفاعلي يُخاطب وجدان الطفل بفاعلية دون إخلال بالبعد التربوي. This research explores the poetics of children's literature by analyzing textual thresholds and their representations, including elements surrounding the text such as titles, introductions, images, and communicative contexts. It adopts a methodological perspective that interweaves language and emotion within a semiotic framework, aiming to uncover the emotional and symbolic impact of language within the structure of children's texts. Focusing on the poem "The Grandmother" by Ahmed Shawqi, the study presents it as a model of how emotional sensitivity is harmonized with stylistic construction. The researcher deconstructs both external and internal textual thresholds, drawing on speech act theory, narrative semiotics, and the semiotics of passions to explain how young readers interact with expressive and semantic content. The study demonstrates that the poetic value of children’s texts lies in their refined simplicity and their emotional and linguistic coherence, which in turn fosters aesthetic awareness and strengthens children’s connections with cultural and emotional symbols. It also highlights the importance of the children’s literature author’s awareness of linguistic and pragmatic functions in crafting engaging content that resonates deeply with young readers without undermining educational objectives. | ||||
Keywords | ||||
شعرية النص; أدب الطفل; العتبات النصية; سيمياء الأهواء; التفاعل القرائي; الحس الجمالي; التداولية; اللغة والانفعال; النص الموازي; القصيدة الوجدانية | ||||
Statistics Article View: 42 PDF Download: 17 |
||||