التنشئة السياسية للأطفال | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 18, Issue 40, January 2021, Page 23-32 PDF (169.92 K) | ||||
Document Type: بحوث ودراسات | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2021.426127 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
نجلاء صلاح الدين مأمون* | ||||
باحثة في العلوم الاجتماعية - مصر | ||||
Abstract | ||||
يتناول هذا البحث مفهوم التنشئة السياسية للأطفال بوصفه عنصرًا أساسيًا في بناء المواطن الصالح والمجتمع الواعي سياسيًا منذ المراحل الأولى من العمر. يبرز أهمية إدماج المفاهيم السياسية تدريجيًا في وعي الطفل عبر وسائط مناسبة مثل اللعب والأنشطة التفاعلية والتعليم غير المباشر، مما يرسّخ القيم الوطنية والديمقراطية والانتماء والهوية. كما يشير إلى دور الأسرة والمدرسة ووسائل الإعلام في تشكيل الوعي السياسي المبكر، ويؤكد أن التنشئة السياسية لا تقتصر على تلقين المعارف، بل تشمل اكتساب الطفل للمهارات الاجتماعية، والإحساس بالمسؤولية، وفهم الحقوق والواجبات، والعلاقة بمؤسسات الدولة. ويشدد البحث على ضرورة إعداد الطفل لمواجهة التحديات الثقافية العالمية دون المساس بهويته الوطنية، من خلال منظومة تعليمية تواكب العصر وتحقق توازنًا بين الانفتاح والحفاظ على القيم. يخلص إلى أن التنشئة السياسية للطفل ليست عملية مؤجلة، بل هي جزء جوهري من التربية الشاملة التي تضمن بناء مجتمع مدني مستقر ومتماسك وقادر على المشاركة الفعالة في الحياة العامة. This study explores the concept of political socialization for children as a fundamental pillar in shaping responsible citizens and a politically aware society from an early age. It highlights the importance of gradually introducing political concepts into children's consciousness through suitable tools such as play, interactive activities, and indirect education, thus reinforcing values of national identity, democracy, and belonging. The research underscores the crucial roles of the family, school, and media in forming early political awareness. It argues that political socialization goes beyond knowledge transfer to include the development of social skills, a sense of responsibility, an understanding of rights and duties, and awareness of the relationship with state institutions. The study emphasizes the need to prepare children to face global cultural challenges without compromising their national identity, advocating for an educational system that balances openness with value preservation. Ultimately, it concludes that political socialization should not be deferred; it is an essential part of comprehensive education that ensures the development of a stable, cohesive civil society capable of effective civic engagement. | ||||
Keywords | ||||
التنشئة السياسية; وعي الطفل; الهوية الوطنية; التربية المدنية; المشاركة السياسية; القيم الديمقراطية; الإعلام التربوي | ||||
Statistics Article View: 32 PDF Download: 45 |
||||