التراث العالمي كمدخل للتسامح وقبول الآخر | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 18, Issue 40, January 2021, Page 91-99 PDF (143.9 K) | ||||
Document Type: ملف العدد | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2021.426135 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
أمير إبراهيم القرشي* | ||||
أستاذ المناهج وطرق التدريس بكلية التربية - جامعة حلوان | ||||
Abstract | ||||
يتناول البحث أهمية توظيف التراث الثقافي العالمي كمدخل لتعزيز قيم التسامح وقبول الآخر، وذلك في سياق تربوي وتنموي معاصر يتصدى لتحديات العولمة والصراعات الثقافية والدينية. وينطلق من رؤية تعتبر التراث ركيزة إنسانية مشتركة قادرة على توحيد الشعوب حول مفاهيم السلام والتعاون والاحترام المتبادل، بعيدًا عن النزعات الانغلاقية والتمييزية. يبرز البحث جهود اليونسكو في ترسيخ ثقافة التسامح من خلال البرامج التعليمية والتراثية، ويؤكد على ضرورة دمج مفاهيم التنوع الثقافي في المناهج الدراسية منذ الطفولة وحتى التعليم الجامعي. كما يشدد على دور المؤسسات التربوية في إعداد المعلم وتطوير مناهج تراثية تسهم في بناء وعي عالمي لدى المتعلم يحترم التراث المشترك ويسعى إلى المحافظة عليه. ويخلص البحث إلى أن التربية بالتراث تمثل أداة فاعلة لتعزيز المواطنة العالمية وبناء مجتمعات أكثر انفتاحًا وإنسانية. This research addresses the significance of employing global cultural heritage as an entry point for promoting the values of tolerance and acceptance of others within a contemporary educational and developmental framework. It views heritage as a unifying human legacy capable of fostering peace, cooperation, and mutual respect among nations, countering tendencies of cultural isolation and discrimination. The study highlights UNESCO’s efforts in institutionalizing a culture of tolerance through heritage-focused educational programs and emphasizes the integration of cultural diversity concepts across curricula from early childhood to higher education. Furthermore, it stresses the pivotal role of educational institutions in training teachers and developing heritage-based curricula that build global awareness in learners. Ultimately, the research concludes that heritage education serves as an effective tool for nurturing global citizenship and cultivating more inclusive and humane societies. | ||||
Keywords | ||||
التراث الثقافي العالمي; التسامح; قبول الآخر; التربية التراثية; المواطنة العالمية; التنوع الثقافي; التعليم من أجل السلام | ||||
Statistics Article View: 38 PDF Download: 10 |
||||