التسامح وتقبل الآخر في بيئات التعلُّم الرقمية | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 18, Issue 40, January 2021, Page 125-161 PDF (494.18 K) | ||||
Document Type: ملف العدد | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2021.426138 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
خالد مالك* | ||||
أستاذ تكنولوچيا التعليم بكلية التربية - جامعة حلوان - مصر | ||||
Abstract | ||||
يُعالج هذا البحث مفهوم التسامح من منظور إنساني وثقافي وتربوي، مبرزًا أهمية غرس هذا المفهوم في نفوس الناشئة منذ الطفولة المبكرة، بوصفه أحد الركائز الأساسية لبناء مجتمع سليم متماسك يقوم على قبول الآخر واحترام التعدد والاختلاف. ويتناول الدراسة العلاقة بين التسامح والقيم التربوية التي تُعزّزها المؤسسات التعليمية والثقافية، موضحًا كيف يمكن توظيف الأدب والفنون ووسائل الإعلام في ترسيخ هذا السلوك في وعي الطفل. ويُشير البحث إلى أن مفهوم التسامح لا يعني التخلي عن المبادئ بل يتضمن القدرة على التعايش والحوار والانفتاح الواعي على الآخر المختلف دينيًا وثقافيًا وفكريًا، مع ضرورة حماية الهوية والخصوصية الثقافية. كما يستعرض بعض التحديات المرتبطة بترسيخ ثقافة التسامح في البيئات الاجتماعية المتوترة، داعيًا إلى ضرورة تفعيل الخطاب الثقافي والتربوي بما يسهم في صناعة مواطن متسامح واعٍ بحقوقه وواجباته تجاه ذاته وتجاه الآخر، مع التشديد على الدور المحوري للأسرة والمدرسة ووسائل الإعلام في تعزيز هذه الثقافة. This study addresses the concept of tolerance from a humanistic, cultural, and educational perspective, highlighting the importance of instilling this value in children from an early age as a fundamental pillar for building a cohesive society based on acceptance of others and respect for diversity and difference. The research explores the relationship between tolerance and the educational values promoted by cultural and academic institutions, demonstrating how literature, arts, and media can be effectively employed to reinforce this behavior in the child's consciousness. It emphasizes that tolerance does not imply relinquishing principles, but rather entails the ability to engage in coexistence, dialogue, and conscious openness to the culturally, religiously, and intellectually different, while preserving identity and cultural specificity. The study also outlines some challenges in cultivating a culture of tolerance in socially tense environments and calls for a revitalized cultural and educational discourse that fosters a tolerant citizen aware of their rights and responsibilities. It underscores the crucial role of the family, school, and media in advancing this culture. | ||||
Keywords | ||||
التسامح; قبول الآخر; التنشئة الثقافية; الطفولة; القيم التربوية; التعددية; الحوار; الوعي الاجتماعي | ||||
Statistics Article View: 22 PDF Download: 21 |
||||