ثقافة التسامح وقبول الآخر كأساس للتعايش السلمي | ||||
مجلة الطفولة والتنمية | ||||
Volume 18, Issue 40, January 2021, Page 129-147 PDF (226.41 K) | ||||
Document Type: ملف العدد | ||||
DOI: 10.21608/jcdj.2021.426139 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
هانم أحمد حسن شحاته أبوالنيل* | ||||
مدرس التربية المقارنة والإدارة التعليمية - كلية التربية - جامعة مصر | ||||
Abstract | ||||
يتناول البحث مفهوم ثقافة التسامح وقبول الآخر باعتبارها إحدى الركائز الأساسية لبناء المجتمعات الحديثة وتحقيق التعايش السلمي، ويُبرز أهميتها في ظل التحولات العالمية المتسارعة والتحديات الاجتماعية والفكرية الراهنة. يتتبع البحث جذور التسامح في التراث الإنساني والديني، ويُشير إلى موقعه ضمن المنظومة القيمية التي تؤسس للانفتاح والحوار. كما يتناول مظاهر غياب هذه الثقافة في بعض البيئات، ويناقش انعكاس ذلك على النسيج الاجتماعي والتوازن النفسي للأفراد. ويركز على دور مؤسسات التنشئة الاجتماعية والتربوية، خاصة الأسرة والمدرسة، في ترسيخ هذه القيم منذ المراحل الأولى للطفولة، ويُبرز أهمية دمج مفاهيم التسامح في المناهج التعليمية ووسائل الإعلام التربوي. كما يستعرض البحث جملة من الاستراتيجيات التربوية الهادفة إلى تنمية سلوكيات التقبل، واحترام التعدد والاختلاف، ضمن إطار التنوع الثقافي والديني واللغوي. ويسعى إلى تقديم توصيف تربوي يعزز ثقافة التسامح لدى النشء ويسهم في إنتاج مواطن متوازن قادر على التفاعل الإيجابي مع الآخر، استنادًا إلى منظومة من القيم المشتركة التي تكرّس حقوق الإنسان وتعزز من قيم التفاهم والسلم المجتمعي. This study explores the concept of the culture of tolerance and acceptance of the other as a fundamental pillar for building modern societies and achieving peaceful coexistence. It highlights the importance of tolerance in the context of accelerating global transformations and prevailing socio-cultural challenges. The paper traces the roots of tolerance within human and religious heritage, identifying it as a key component in fostering openness and dialogue. It discusses manifestations of intolerance in certain environments and examines its impact on social cohesion and individual psychological balance. Emphasis is placed on the role of socialization and educational institutions—particularly the family and school—in embedding these values from early childhood. The study underscores the necessity of integrating tolerance-related concepts into curricula and educational media. It also presents a range of pedagogical strategies aimed at fostering acceptance, respect for diversity, and pluralism within cultural, religious, and linguistic contexts. The paper ultimately offers a pedagogical framework that promotes a culture of tolerance among youth, contributing to the development of balanced citizens capable of positive interaction with others based on shared human values, human rights, and societal harmony. | ||||
Keywords | ||||
ثقافة التسامح; قبول الآخر; التنشئة الاجتماعية; القيم التربوية; التعدد الثقافي; الحوار; التعايش; الطفل | ||||
Statistics Article View: 35 PDF Download: 51 |
||||