الكفاءة السيكومترية لمقياس الكتابة الإبداعية لدى الطلاب المتفوقين عقليا | ||||
مجلة الإرشاد النفسي | ||||
Volume 82, Issue 5, April 2025, Page 67-99 PDF (824.2 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/cpc.2025.427178 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
عبد الرحمن سيد سليمان1; محمد فؤاد عبد السلام2; عيد مصطفى عبدالباقي مصطفى3 | ||||
1أستاذ التربية الخاصة-كلية التربية- جامعة عين شمس | ||||
2مدرس التربية الخاصة-كلية التربية- جامعة عين شمس | ||||
3باحث ماجستير - كلية التربية – جامعة عين شمس | ||||
Abstract | ||||
ملخص البحث هدف البحث الحالي إلى إعداد مقياس للكشف عن مهارات الكتابة الإبداعية لدى الطلاب المتفوقين عقليا الملتحقين بالمرحلة الإعدادية وتقييمها لديهم وهى مهارات الطلاقة، والمرونة، والأصالة، وآليات الكتابة الإبداعية، وتنظيم محتوي النص، وذلك وفقا للمؤشرات السلوكية لكل بُعد من هذه الأبعاد، وقد تكون المقياس في صورته النهائية من 34 عبارة موزعين على خمس أبعاد البعد الأول (الطلاقة)، البعد الثاني (المرونة)، البعد الثالث (الأصالة)، البعد الرابع (آليات الكتابة الإبداعية)، البعد الخامس (تنظيم محتوي النص)، وللتحقق من صدق وثبات المقياس قام الباحثون بتطبيقه على عينة بلغ قوامها (120) طالب وطالبة الملتحقين بالصف الثاني الإعدادي بمدارس محمد متولي الشعراوي الاعدادية بنين، مدرسة اسامة بن زيد الاعدادية المشتركة، مدرسة قباء الاعدادية بنات، مدرسة الشهيد محمد الدرة الاعدادية بنين التابعين لإدارة السلام التعليمية بمحافظة القاهرة؛ و تراوحت أعمار عينة التقنين من 12 إلى 14 عاما بمتوسط عمري (13.34) وانحراف معياري (1.56)، وأسفرت نتائج البحث عن أن المقياس يتمتع بدرجة عالية من الصدق والثبات، وأنه صالح للاستخدام وذلك في الدراسات السيكومترية والكلينيكية. Abstract The current research aimed to prepare a scale to detect and evaluate the creative writing skills of mentally gifted students enrolled in the preparatory stage, including the skills of fluency, flexibility, originality, creative writing mechanisms, and organizing the content of the text, according to the behavioral indicators for each of these dimensions. The scale in its final form may consist of 34 phrases distributed over five dimensions: the first dimension (fluency), the second dimension (flexibility), the third dimension (originality), the fourth dimension (creative writing mechanisms), and the fifth dimension (organizing the content of the text). To verify the validity and reliability of the scale, the researchers applied it to a sample of (120) male and female students enrolled in the second year of preparatory school at Mohamed Metwally Al-Shaarawy Preparatory Schools for Boys, Osama Bin Zaid Mixed Preparatory School, Quba Preparatory School for Girls, and Martyr Mohamed Al-Durra Preparatory School for Boys, affiliated with the Salam Education Administration in Cairo Governorate. The ages of the standardization sample ranged from 12 to 14 years with an average age of (13.34) and a standard deviation of (1.56). The research results showed that the scale has a high degree of validity and reliability, and that it is suitable for use in psychometric and clinical studies. Keywords: Creative writing - gifted students. | ||||
Keywords | ||||
Creative writing; gifted students; الكتابة الإبداعية; الطلاب المتفوقين عقليا | ||||
Statistics Article View: 72 PDF Download: 57 |
||||