الدراما التعليمية وتطبيقاتها فى برامج تعليم اللغة العربية الناطقين بغيرها | ||||
مجلة کلية الآداب . جامعة بني سويف | ||||
Article 8, Volume 26, Issue 75, April 2025, Page 313-334 PDF (510.82 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jfabsu.2025.342288.1390 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
منصور الفيفي أ.د/ خالد أحمد محمود ![]() | ||||
جامعة أم القرى | ||||
Abstract | ||||
لا شك أن تدريس اللغة هو علم وفن، وما أجمل أن يمتزج الفن بالعلم والتعليم. من هنا جاءت فكرة توظيف الفنون في تعليم اللغات. وقد ظهرت مؤخرًا مجموعة من الدراسات العلمية تؤكد الربط بين تعليم اللغات وممارسة الفنون، خاصة الأداءات الفنية لتعليم اللغة للأطفال. يُعتبر هذا مدخلًا خصبًا لتعليم اللغة العربية للأطفال الناطقين بغيرها. تجدر الإشارة إلى أن الدراما هي عامل مشترك بين الأداءات الفنية المختلفة، وتُعد اللغة العربية من اللغات الغنية ذات التاريخ العريق والأدب الفصيح. إلا أن تعلمها قد يمثل تحديًا للأطفال غير الناطقين بها، نظرًا لاختلافها الجذري عن العديد من اللغات الأخرى من حيث بنيتها وأصواتها وكتابتها. هنا يأتي دور الدراما التعليمية كأداة تربوية فعالة وممتعة لتذليل هذه الصعوبات، وجعل رحلة تعلم العربية أكثر سلاسة وإمتاعًا. تُعتبر الدراما التعليمية أسلوبًا تفاعليًا يعتمد على الأنشطة المسرحية والتمثيلية بهدف تعزيز تعلم المفاهيم والمهارات اللغوية. وتتميز الدراما بقدرتها على إشراك المتعلم بشكل كامل في عملية التعلم، من خلال تحفيز حواسه المختلفة وتفعيل خياله وإبداعه. تعليمية جذابة تعزز المشاركة النشطة والإبداع والفهم الثقافي بين المتعلمين. توضح الأقسام التالية التطبيقات والفوائد الرئيسية للدراما التعليمية في تعليم اللغة الثانية. The teaching of Arabic to non-native speakers has become an urgent re-quirement for many who are about to learn languages, due to the status of the Arabic language among the official languages of the world, as well as the demand of many nationalities to learn about the Arabic language and the Arab Islamic culture, and this would push specialists in the field of teaching Arabic to explore for modern strategies that suit the nature of the current era, the education process has become more flexible than before, due to the emergence of more easy and easy communication channels If we want to think about spreading the language faster, this will not represent a problem or a challenge, but what can be an explicit challenge are the ways in which we present the Arabic language to non-native speakers, the old ways in which we introduced the Arabic language to speakers of other nationalities, have become useless and sometimes even repulsive, unfortunately, it needs flexible contemporary teaching methods that are attractive to large and small. There is no doubt that teaching language in general is a science and art, and how beautiful it is that art mixes with science and education, hence the idea of employing arts in teaching languages, and a set of scientific studies of different languages has emerged in time that confirms the link between teaching languages and practicing arts, especially artistic performances for teaching language to children, and this is a fertile entrance for teaching Ara-bic to non-native speakers, and it is worth noting that drama is a common factor for various artistic performances, and the Arabic language is from Rich and rich languages, with a long history and eloquent literature. However, learning them can be challenging for non-native children, as they are radically different from many other languages for their structure, sounds and writing. Here comes the role of educational drama as an effective and enjoyable educational tool to overcome these difficulties, and make the journey of learning Arabic smoother and more enjoyable.Educational drama is an interactive educational style based on theatrical and acting activities with the aim of enhancing the learning of language concepts and skills. Drama is characterized by its ability to fully engage the learner in the learn-ing process, by stimulating his different senses and activating his imagina-tion and creativity. | ||||
Keywords | ||||
الدراما; تعليم اللغة العربية; لغة ثانية | ||||
Statistics Article View: 106 PDF Download: 28 |
||||