الإسهام النسبي لقوة الأنا والمعتقدات اللاعقلانية في التنبؤ باضطراب الشخصية النرجسية لدى المعلمين | ||||
مجلة الإرشاد النفسي | ||||
Article 2, Volume 80, Issue 7, December 2024, Page 1-133 PDF (1.88 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/cpc.2024.427573 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
عبده على عبده سليمان![]() | ||||
قسم الصحة النفسية، كلية التربية، جامعة الزقازيق، الشرقية | ||||
Abstract | ||||
الإسهام النسبي لقوة الأنا والمعتقدات اللاعقلانية في التنبؤ باضطراب الشخصية النرجسية لدى المعلمين The Relative Contribution of Ego Strength and Irrational Beliefs in Predicting Narcissistic Personality Disorder Among Teachers Dr. Abdou Ali Abdou Soliman Lecturer of Mental Health Faculty Of Education Zagazig University المستخلص: هدف البحث الحالي إلى دراسة مستوى اضطراب الشخصية النرجسية، وقوة الأنا، والمعتقدات اللاعقلانية لدى المعلمين، وتحليل العلاقة بين اضطراب الشخصية النرجسية وكلٍّ من قوة الأنا والمعتقدات اللاعقلانية، كما يهدف إلى الكشف عن إمكانية التنبؤ باضطراب الشخصية النرجسية بناءً على قوة الأنا والمعتقدات اللاعقلانية، واستكشاف الفروق في هذه المتغيرات تبعًا للنوع ومستوى الخبرة، اشتمل البحث على عينة مكونة من (811) معلمًا ومعلمة من محافظة الشرقية، تتراوح أعمارهم بين (28 و47) عامًا، بمتوسط عمري (37.24) عامًا، وانحراف معياري (5.65)، طُبق عليهم مقياس اضطراب الشخصية النرجسية (تعريب الباحث)، ومقياس قوة الأنا (إعداد الباحث)، ومقياس المعتقدات اللاعقلانية (تعريب الباحث)، أظهرت النتائج أن مستوى اضطراب الشخصية النرجسية لدى المعلمين منخفض في الدرجة الكلية وبعض الأبعاد مثل التقدير المشروط للذات والقيادة، بينما كان متوسطًا في أبعاد الخيال المتضخم والغرور وإخفاء الاحتياجات، وكان مستوى قوة الأنا معتدلًا ويميل نحو الارتفاع، في حين كان مستوى المعتقدات اللاعقلانية متوسطًا في الدرجة الكلية وبعض الأبعاد مثل التقليل من قيمة الذات والتسلطية، ومرتفعًا في أبعاد أخرى مثل عدم تحمل الفشل والمطالبة بالعدالة، كما أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية سالبة بين اضطراب الشخصية النرجسية وقوة الأنا، وعلاقة ارتباطية إيجابية بين اضطراب الشخصية النرجسية والمعتقدات اللاعقلانية، وأظهرت النتائج أن بُعد قوة الأنا الذاتية كان الأكثر إسهامًا في التنبؤ باضطراب الشخصية النرجسية وأبعادها بشكل عكسي، وتنبئ أبعاد المعتقدات اللاعقلانية باضطراب الشخصية النرجسية وأبعادها بنسب مختلفة، بينما كانت المعتقدات اللاعقلانية أكثر إسهامًا في ظهور اضطراب الشخصية النرجسية مقارنةً بقوة الأنا، أما بالنسبة للفروق بين الجنسين فلم تظهر فروق دالة إحصائيًا في الدرجة الكلية لأي من المقاييس، بينما ظهرت فروق بين المعلمين ذوي الخبرة الأقل من 10 سنوات وأقرانهم ذوي الخبرة الأكثر من 10 سنوات، لصالح المعلمين ذوي الخبرة الأقل في اضطراب الشخصية النرجسية والمعتقدات اللاعقلانية، ولصالح ذوي الخبرة الأكبر في قوة الأنا. تم تفسير النتائج ومناقشتها مع تقديم توصيات ومقترحات للبحوث المستقبلية. الكلمات المفتاحية: اضطراب الشخصية النرجسية، قوة الأنا، المعتقدات اللاعقلانية، المعلمين. Abstract This research aimed to study the levels of narcissistic personality disorder, ego strength, and irrational beliefs among teachers, and to analyze the relationship between narcissistic personality disorder and both ego strength and irrational beliefs. Additionally, the research aimed to reveal the possibility of predicting narcissistic personality disorder based on ego strength and irrational beliefs, and to investigate the differences in these variables according to gender and experience level. The research sample consisted of (811) teachers from Al-Sharqia Governorate, aged between (28 & 47) years, with an average age of (37.24 ± 5.65) years. The research utilized the Narcissistic Personality Disorder Scale translated by the researcher, the Ego Strength Scale (prepared by the researcher), and the Irrational Beliefs Scale also translated by the researcher. The results showed that the level of narcissistic personality disorder among teachers was low in the overall score and some dimensions such as Contingent Self-Esteem and leadership, while it was moderate in dimensions like Grandiose Fantasy, Vanity, and Hiding Needs. The level of ego strength was moderate, tending towards high, while the level of irrational beliefs was moderate in the overall score and some dimensions like Self-downing and authoritarianism, and high in others like Low Frustration Tolerance and Demands for Justice. The results also indicated a negative correlation between narcissistic personality disorder and ego strength, and a positive correlation between narcissistic personality disorder and irrational beliefs. The dimension of self-related ego strength was found to be the most significant negative predictor of narcissistic personality disorder and its dimensions, while different dimensions of irrational beliefs predicted narcissistic personality disorder at varying levels. Irrational beliefs were found to have a greater contribution to the manifestation of narcissistic personality disorder compared to ego strength. Regarding gender differences, no statistically significant differences were found in the overall scores of the scales. However, there were differences between teachers with less than 10 years of experience and those with more than 10 years of experience. These differences favored teachers with less experience in terms of narcissistic personality disorder and irrational beliefs, while those with more experience showed higher ego strength. The findings were interpreted and discussed, along with recommendations and suggestions for future research. Keywords: Narcissistic Personality Disorder, Ego Strength, Irrational Beliefs, Teachers. | ||||
Keywords | ||||
اضطراب الشخصية النرجسية; قوة الأنا; المعتقدات اللاعقلانية; المعلمين-Narcissistic Personality Disorder; Ego Strength; Irrational Beliefs; Teachers | ||||
Statistics Article View: 33 PDF Download: 12 |
||||