البديع الإيقاعي سيرة مصطلح | ||||
مجلة کلية الاداب.جامعة المنصورة | ||||
Volume 76, Issue 76, January 2025 | ||||
Document Type: العلوم الانسانیة الأدبیة واللغات | ||||
DOI: 10.21608/artman.2024.328268.2825 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
ابراهيم محمد ابراهيم رمضان دغمش ![]() | ||||
كلية الآداب - جامعة المنصورة | ||||
Abstract | ||||
يختص هذا المبحث بدراسة جانبين مهمين في مسألة الإيقاع، أما الجانب الأول فيعرض لسيرة مصطلح الإيقاع بوصفه مصطلحا تداولته نظرات كثيرة تكاد أن تتعدد بتعدد المدارس الأدبية والنقدية بل واللغوية أيضا، بدءا من معانيه المعجمية، سواء أكانت هذه في معاجم العربية أم كانت في المعاجم المتخصصة في مصطلحات الأدب والنقد والبلاغة وما إليها بهدف التوقف على مدى مواقفة هذه المعاني المعجمية أو الاصطلاحية لمفاهيم الإيقاع الموجودة في طبيعة الشعر العربي، ومدى التطور الذي قد يتيح قراءات أخرى مغايرة أو مختلفة لفنون البلاغة العربية، وعلى رأسها فن البديع الذي ترتكز الدراسة التطبيقية عليه. This study is concerned with studying two important aspects of the issue of rhythm. The first aspect presents the history of the term rhythm as a term that has been discussed in many different perspectives, almost as numerous as the literary, critical, and even linguistic schools, starting with its lexical meanings, whether these are in Arabic dictionaries or in dictionaries specialized in literary, critical, and rhetorical terms, etc., with the aim of determining the extent to which these lexical or technical meanings agree with the concepts of rhythm found in the nature of Arabic poetry, and the extent of development that may allow for other, different, or different readings of the arts of Arabic rhetoric, most notably the art of al-Badi’, on which the applied study is based. | ||||
Keywords | ||||
البديع; الإيقاعي; سيرة مصطلح | ||||
Statistics Article View: 65 |
||||