وجهات نظر معلمي الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية حول تطبيق نموذج ABC لتعديل السلوك . | ||||
مجلة القراءة والمعرفة | ||||
Volume 25, Issue 283, May 2025, Page 165-236 PDF (1.62 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/mrk.2025.428559 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
الباحثة /سمية عبد الرزاق ظفر الباحث / خالد وليد ظفر* | ||||
Abstract | ||||
هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية تطبيق نموذج A.B.C لتعديل السلوك العدواني، والهروب من الصف الدراسي، وضعف تفاعل التلميذ مع المعلم، والتي يقوم بها الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية بالمراحل الأولى من التعليم بمدينة مكة المكرمة من وجهة نظر معلميهم، والتحقق من تأثير متغيرات (جنس المعلم، التخصص في البكالوريوس للمعلم، الخبرة العملية في تعليم ذوي الإعاقة الفكرية) في فاعلية النموذج، ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحثان باستخدام المنهج الوصفي المسحي، حيث تمثلت أداة الدراسة في استبانة مكونة من (3) محاور رئيسية: (السلوك العدواني، الهروب من الصف، ضعف التفاعل مع المعلم) والمحتوية على 7 فقرات لكل محور بمجموع (21) فقرة، وقد تكون مجتمع الدراسة من جميع معلمي ومعلمات الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية بمدينة مكة المكرمة، وقد تم اختيار عينة عشوائية بسيطة باستخدام اختبار ستيفن ثامبسون والتي بلغت (69) معلم، و(44) معلمة، وقد أظهرت نتائج الدراسة فاعلية تطبيق نموذج A.B.C لتعديل السلوك العدواني داخل الصف الدراسي للأطفال ذوي الإعاقة الفكرية جاءت في درجة(موافق) بمتوسط حسابي (4.01)، وأن فاعلية تطبيق نموذج A.B.C لتعديل سلوك الهروب من الصف الدراسي للأطفال ذوي الإعاقة الفكرية جاءت في درجة(موافق) بمتوسط حسابي (3.89)، وفاعلية تطبيق نموذج A.B.C لتعديل سلوك ضعف تفاعل التلميذ مع المعلم داخل الصف الدراسي للأطفال ذوي الإعاقة الفكرية جاءت في درجة(موافق) بمتوسط حسابي (3.99)، وأن فاعلية النموذج لتعديل السلوك على أبعاده الثلاثة بدرجة (موافق) ومتوسط حسابي(3.96)، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات عينة الدراسة حول فاعلية تطبيق نموذج A.B.C لتعديل سلوك الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية داخل الفصل الدراسي طبقا لمتغيرات الدراسة الثلاثة: (الجنس، التخصص، سنوات الخبرة)، وبناء على هذه النتائج أوصى الدراسة بـإقامة دورات عن كيفية استخدام نموذج A.B.C داخل مدينة مكة، والقيام بتدريب المعلمين والمعلمات للأطفال ذوي الإعاقة الفكرية لنموذج A.B.C، وتزويد المعلمين والمعلمات بنشرات تربوية حول نموذج A.B.C، ومناقشة موضوع A.B.C في إعداد معلمي الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية، وإجراء دراسة تجريبية لفاعلية النموذج. The study aimed to discuss the effectiveness of applying the (A.B.C) Model to modify aggressive behavior, escape from the class, and poor student-teacher interaction, which is carried out by children with intellectual disabilities at the early stage education in Makkah from the viewpoint of their teachers, and aiming to find if any statistically significant differences among the study variables in introducing the effectiveness of the model in terms of: (Gender of the teacher, specialization in the teacher’s bachelor’s degree, and practical experience in teaching people with intellectual disabilities)،The researcher has adopted the descriptive survey approach to achieve the objectives of the study, where a questionnaire was designed consisting of (3) main pivots: (Aggressive behavior, escaping from the class, and poor interaction with the teacher) and containing (7) paragraphs for each pivot, with a total of (21) paragraphs. The study population consisted of all male and female teachers of children with intellectual disabilities in Makkah, and a simple random sample was selected using the Stephen Thompson Test, which amounted to (69) male teachers and (44) female teachers، The prominent findings of the study showed that the effectiveness of applying the (A.B.C) Model to modify the aggressive behavior within the classroom for children with intellectual disabilities came in the degree of (Agree), with an arithmetic average of (4.01), the effectiveness of applying the (A.B.C) Model to modify the behavior of escaping from the class for children with intellectual disabilities came in the degree of (Agree), with an arithmetic average of (3.89), the effectiveness of applying the (A.B.C) Model to modify the behavior of poor student-teacher interaction within the classroom for children with intellectual disabilities came in the degree of (Agree) with an arithmetic average of (3.99), and the effectiveness of the model to modify behavior in its three dimensions came in the degree of (Agree) with an arithmetic average of (3.96)، The findings also showed that there were no statistically significant differences between the averages of the study sample’s responses regarding the effectiveness of applying the (A.B.C) Model to modify the behavior of children with intellectual disabilities within the classroom according to the three study variables: (Gender, specialization, and years of experience). According to these findings, the researcher recommended holding courses on how to use the (A.B.C) Model within Makkah, training male and female teachers of children with intellectual disabilities on the (A.B.C) Model, providing teachers with educational brochures about the (A.B.C) Model, discussing the topic of (A.B.C) in preparing teachers of children with intellectual disabilities and conducting an experimental study of the effectiveness of the model. | ||||
Keywords | ||||
(A.B.C) Model - Children with Intellectual Disabilities; Behavior - Intellectual Disabilities. / نموذج A.B.C.- الأطفال ذوي الإعاقة الفكرية; السلوك; الإعاقة الفكرية | ||||
Statistics Article View: 19 PDF Download: 15 |
||||