استخدام تقنية الواقع المعزز فى تدريس الرياضيات لتنمية البراعة الرياضية لدى تلاميذ المرحلة الاعدادية.... | ||||
مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||||
Volume 128, Issue 2, October 2024, Page 367-395 PDF (815.33 K) | ||||
Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||||
DOI: 10.21608/maed.2024.428954 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
ريهام يحيى أحمد جاد كشك | ||||
Abstract | ||||
المستخلص هدف هذا البحث إلى: التعرف على أثر برنامج قائم على استخدام تقنية الواقع المعزز لتنمية البراعة الرياضية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية بمصر. وذلكً باستخدام الوسائط التعليمية، وقياس فاعليته. من خالل إعداد برنامج قائم على مدخل التعلم المنظم ذاتيا. تكونت عينة البحث من تالميذ الصف الأول الاعدادى وعددهم (62) تلميذ، حيث مثلت المجموعة التجريبية (30) تلميذا من تلاميذ الصف الأول الإعدادى بمدرسة مصطفى كمال حلمى الإعدادية بإدارة غرب مدينة نصر التعليمية بمحافظة القاهرة، درست بواسطة البرنامج القائم على الواقع المعزز، والمجموعة الضابطة التى تكونت من (32) تلميذا ًمن تلاميذ مدرسة توفيق الحكيم الإعدادية بإدارة غرب مدينة نصر التعليمية بمحافظة القاهرة، ولتحقيق هذا البحث تم تصميم برنامج قائم على الواقخ المعزز فى الرياضيات وإعداد دليل المعلم وكراسة األنشطة في ضوئه، واعداد اختبار البراعة الرياضية، وتم تطبيق الباحث اختبار البراعة الرياضية ً للتحقق من فعالية البرنامج القائم على الواقع المعزز للتأكد من تكافؤ المجموعتين، وبعديا على مجموعتى البحث قبليا ً فى الرياضيات. و أشارت أبرز النتائج الى فاعلية البرنامج القائم على الواقع المعزز في تنمية البراعة الرياضية لدى تلاميذ المجموعة النجريبية، وفى ضوء النتائج أوصى الباحث بضرورة توظيف استراتيجيات المدخل القائم على التعلم الذاتي باستخدام الواقع المعزز داخل مقررات مناهج الرياضيات لما لها من مردود إيجابى فى إكساب التلاميذ المعارف والمهارات المتنوعة وخاصة مهارات البراعة الرياضية لحل المشكلات. الكلمات المفتاحية: ، الواقع المعزز، البراعة الرياضية، مصر. Abstract: The aim of this research is to: identify the impact of a program based on the use of augmented reality technology to develop mathematical proficiency among middle school students in Egypt. By using educational media, and measuring its effectiveness. By preparing a program based on the self-regulated learning approach. The research sample consisted of (62) first-year prep school students, where the experimental group represented (30) first-year prep school students at Mustafa Kamal Helmy Preparatory School, West Nasr City Educational Administration in Cairo Governorate, studied using the program based on augmented reality, and the control group. Which consisted of (32) students from Tawfiq Al-Hakim Preparatory School, West Nasr City Educational Administration, Governorate. Cairo. To achieve this research, a program based on augmented reality in mathematics was designed, a teacher’s guide and activity booklet were prepared in light of it, and a mathematical proficiency test was prepared. The researcher applied a mathematical proficiency test to verify the effectiveness of the program based on augmented reality to ensure the equality of the two groups, and later on the two research groups in mathematics. The most prominent results indicated the effectiveness of the program based on augmented reality in developing mathematical proficiency among students of the Nigerian group. In light of the results, the researcher recommended the need to employ approach strategies based on self-learning using augmented reality within mathematics curricula because of its positive impact in providing students with knowledge and skills. Various skills, especially mathematical proficiency, to solve problems. Keywords: augmented reality, mathematical proficiency, Egypt. | ||||
Keywords | ||||
استخدام تقنية الواقع المعزز فى تدريس الرياضيات لتنمية البراعة الرياضية; لدى تلاميذ المرحلة الاعدادية.. | ||||
Statistics Article View: 12 PDF Download: 7 |
||||