مدى تقبل الأخصائيين النفسيين لاستخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي في العلاج النفسي وتنمية المهارات لذوي الاحتياجات الخاصة، دراسة استكشافية مقارنة The Extent of Psychologists’ Acceptance of Using Artificial Intelligence Techniques in Psychotherapy and Skill Development for Individuals with Special Needs: A Comparative Exploratory Study | ||||
International Journal of Learning Management Systems | ||||
Volume 13, Issue 2, April 2025, Page 193-204 PDF (574.97 K) | ||||
Document Type: Original Article | ||||
DOI: 10.18576//ijlms.2025.376075.1100 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
مروة محمد ابراهيم الملا ![]() | ||||
1استاذ علم النفس المساعد بجامعة البحرين | ||||
2استاذ علم النفس بجامعة المنيا - جامعة دراية الخاصة جمهورية مصر العربية | ||||
Abstract | ||||
يهدف هذا البحث إلى استكشاف مدى تقبل الأخصائيين النفسيين لاستخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي (AI) في العلاج النفسي في العيادات ومراكز العلاج والمصحات النفسية، وكذلك مع ذوي الاحتياجات الخاصة. وذلك على عينة من الأطباء والمعالجين والأخصائيين النفسيين العاملين في مجال العلاج النفسي ومجال العمل مع ذوي الاحتياجات الخاصة بلغ عددهم (70) فردا منهم (40) أخصائيين نفسيين مصريين، (30) أخصائيين نفسيين من دولة البحرين وتضمنت العينة كلا الجنسين بواقع (36) من الذكور، (34) اناث، وتضمنت العينة مهنيين من الأطباء النفسيين والمعالجين والمرشدين النفسيين، والأخصائيين النفسين واخصائي التربية الخاصة. تم استخدام استبيان تم تصميمه من جانب الباحثين الحاليين لجمع البيانات شملت الأسئلة جوانب المعرفة بتطبيقات الذكاء الاصطناعي، والمخاوف المتعلقة باستخدامه، ومدى قابليته للتكامل مع العمل المهني التقليدي في التشخيص والعلاج. أشارت النتائج إلى تفاوت في درجة التقبل والمعرفة بالتقنيات والمخاوف المترتبة على استخدام الذكاء الاصطناعي في مجال العلاج وتنمية المهارات، حيث كان هناك قبول مشروط بالرقابة الأخلاقية وضمانات الخصوصية، مع بعض التحفظات حول فقدان العنصر الإنساني في التفاعل العلاجي. ووجدت فروق دالة احصائيا وفقا للبلد (مملكة البحرين ومصر) وكانت في اتجاه البحرينيين في المعرفة بالتقنيات فقط، ولم توجد ففروق بينهما بشأن المخاوف من استخدامه، ووجدت فروق وفقا للنوع (ذكور واناث) وكانت الفروق داله عند مستوى 0.001 في اتجاه الذكور بشأن المخاوف المترتبة على استخدام الذكاء الاصطناعي في العلاج والتأهيل ووفقا للخبرة ووفقا لمجال الممارسة (ممارسة العلاج النفسي، وممارسة العمل في مجال التربية الخاصة وتنمية المهارات). وتمت مناقشة وتفسير النتائج في ضوء الادبيات والدراسات السابقة والواقع المعاش، ويوصي البحث بتعزيز التوعية والتدريب المهني حول إمكانيات الذكاء الاصطناعي، وتطوير سياسات تنظيمية لضمان الاستخدام الأخلاقي للتكنولوجيا الحديثة في مجال التشخيص والعلاج. Abstract: This research aims to explore the extent to which psychologists accept the use of artificial intelligence (AI) technologies in psychotherapy settings including clinics, treatment centers, and psychiatric hospitals, as well as in working with individuals with special needs. The study was conducted on a sample of 70 professionals including doctors, therapists, and psychologists working in psychotherapy and in special needs education—comprising 40 Egyptian psychologists and 30 from Bahrain. The sample included both genders (36 males and 34 females), and involved professionals such as psychiatrists, therapists, psychological counselors, clinical psychologists, and special education specialists. A questionnaire developed by the current researchers was used to collect data. It included questions related to knowledge about AI applications, concerns regarding its use, and its potential integration with traditional professional practices in diagnosis and therapy. The results indicated a varying degree of acceptance, awareness, and concerns about the use of AI in therapy and skill development. There was a conditional acceptance, dependent on ethical oversight and privacy guarantees, alongside some reservations about the loss of the human element in therapeutic interaction. Statistically significant differences were found based on country (Bahrain and Egypt), favoring Bahraini psychologists in terms of knowledge about AI technologies only. However, there were no significant differences between the two groups regarding concerns about its use. Gender differences were also statistically significant at the 0.001 level, with males expressing more concerns about the implications of AI use in therapy and rehabilitation. Differences were also observed based on professional experience and field of practice (psychotherapy vs. special education and skill development). The results were discussed and interpreted in light of previous literature, studies, and current real-world practices. The research recommends enhancing awareness and professional training regarding the potential of AI, as well as developing regulatory policies to ensure ethical use of modern technology in the fields of diagnosis and therapy. | ||||
Keywords | ||||
الأخصائيين النفسيين; تقنيات الذكاء الاصطناعي; المخاوف من استخدام التقنيات; العلاج النفسي Abstract: This research aims to explore the extent to which psychologists accept the use of artificial intelligence (AI) technologies in psychotherapy settings including clinics, treatment centers, and psychiatric hospitals | ||||
Statistics Article View: 99 PDF Download: 48 |
||||