Ruffling and un-ruffling Feathers: Magical Realism as a Tool of Postcolonial Dissent and Transcendenc | ||||
المجلة الاجتماعية القومية | ||||
Volume 62, Issue 2, May 2025, Page 132-146 PDF (235 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jns.2025.429773 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
Lawrie Phillips1; Aida Abd El Rehim2 | ||||
1Faculty of Economics and Political Science, Britis niversity in Cairo | ||||
2Assistant Professor Of Politics and International Relations | ||||
Abstract | ||||
Ruffling and un-ruffling Feathers: Magical Realism as a Tool of Postcolonial Dissent and Transcendence This paper claims that the Egyptian movie, Feathers (El Zohairy 2021) uses the genre of magical realism as a tool of postcolonial dissent and transcendence: by providing insight into social injustice, by transcending norms and realities, and by deflecting censorship. The paper argues that Feathers has used magical realism to both provoke (ruffle) and deflect (un-ruffle) political outrage. This movie depicts the liberating journey of a rural housewife whose bullying husband has been magically turned into a chicken, relentlessly echoing the traditional Egyptian proverb that ‘one woman is worth a hundred men’ (‘El sett B 100 ragel’). The film received international critical acclaim at the Cannes Film Festival. But nationalistic critics and directors have used post-colonial discourse to accuse its director of Othering and belittling Egypt. This paper in contrast uses multimodal discourse analysis to explore the ways in which Feathers uses magical realism to highlight and personalize and transcend the social injustice in Egypt, and in the Third World. On the other hand, Feathers deflects political outrage by using magical realism to locate its characters and plot in the past, by depicting local businesses rather than transnational investments and megaprojects, and by exploring the magic of personal transformation. By using magical realism as a tool of postcolonial dissent and transcendence, the director has portrayed important truths behind Egyptian norms and realities, and at the same time miraculously protected both the movie and himself. نفش الريش وركوده: الواقعية السحرية كأداة للتمرد والتعالى "فترة ما بعد الاستعمار"لورى فيليبعايدة عبد الرحيمتنافش هذه الورقة الفيلم المصرى "الريش" (الزهيرى, 2021)، حيث يستخدم نوع الواقعية السحرية كأداة للمعارضة والتعالى فى مرحلة ما بعد الاستعمار، وذلك من خلال تقديم نظرة ثاقبة للظلم الاجتماعى، من خلال عدم احترام الأعراف وتجاوز الحقائق، والتحايل على الرقابة. وتؤكد الورقة البحثية أن الفيلم استخدم الواقعية السحرية لإثارة وتشتيت الغضب السياسى. و يتناول هذا الفيلم رحلة التحرر التى تمر بها ربة منزل ريفية تم تحويل زوجها المتنمر بطريقة سحرية إلى دجاجة، مرددًا بلا هوادة المثل المصرى التقليدى القائل بأن امرأة واحدة تساوى مائة رجل. ولقد حصل الفيلم على إشادة دولية من النقاد فى مهرجان أفلام كان السينمائى الدولى. ولكن استخدم النقاد والمخرجون خطاب ما بعد الاستعمار لاتهام مخرج الفيلم بالتقليل من شأن مصر. وعلى الجانب الآخر، تقوم هذه الورقة باستخدام منهجية تحليل الخطاب متعدد الوسائط لاستكشاف الطرق التى يستخدم بها الفيلم الواقعية السحرية، وذلك لتسليط الضوء على الظلم الاجتماعى فى مصر والعالم الثالث وإضفاء طابع شخصى عليه وتجاوزه. ومن ناحية أخرى، يتناول هذا الفيلم الغضب السياسى باستخدام الواقعية السحرية لتحديد شخصياته وحبكته فى الماضى، من خلال تصوير الشركات المحلية بدلاً من الاستثمارات العابرة للحدود والمشاريع العملاقة، ومن خلال اكتشاف سحر تحول الشخصية. وباستخدام الواقعية السحرية كأداة للمعارضة والتعالى فى مرحلة ما بعد الاستعمار، صور المخرج حقائق مهمة وراء الأعراف والحقائق المصرية، وفى الوقت نفسه قام بحماية الفيلم ونفسه بأعجوبة. | ||||
Statistics Article View: 72 PDF Download: 39 |
||||