تصور مقترح لتضمين البيانات الكبيرة في مناهج الرياضيات بالمرحلة الثانوية A proposed Prespective for Embiding big data in Secondary School mathematics Curricula | ||||
مجلة تربويات الرياضيات | ||||
Volume 28, Issue 2, January 2025, Page 156-201 PDF (934.65 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/armin.2025.430179 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
نوال بنت بطيحان المطيري1; نوال بنت سلطان الخضر2 | ||||
1معلمة بإدارة التعليم بالدوادمي | ||||
2أستاذ تعليم الرياضيات بجامعة القصيم | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث الحالي إلى تقديم تصور مقترح لتضمين البيانات الكبيرة (big data) في مناهج الرياضيات بالمرحلة الثانوية. اعتمد البحث على المنهج النوعي التفسيري الأساسي؛ لتحديد مفاهيم البيانات الكبيرة المناسبة للمرحلة الثانوية، وكيفية تضمينها. تكونت أدوات البحث من بطاقة تحليل الوثائق العالمية والمحلية التي تناولت البيانات الكبيرة، وبطاقة المقابلة. وتم تطبيق المقابلة على عينة من الخبراء والمختصين في الرياضيات والبيانات الكبيرة. أظهرت النتائج استراتيجيات وطرق تدريس البيانات الكبيرة المناسبة للمرحلة الثانوية، وأساليب التقويم الملائمة للبيانات الكبيرة، ومتطلبات تضمين البيانات الكبيرة في مناهج الرياضيات. وأوصى البحث بضرورة إعادة بناء مناهج الرياضيات لتتضمن مفاهيم البيانات الكبيرة بشكل منهجي، وإدراج أدلة تنفيذ للمعلمين توضح كيفية توظيف البيانات الكبيرة في تدريس المفاهيم الرياضية. The aim of the current research is to present a proposed prespective for embiding big data in secondary school mathematics curricula. The research was based on the basic qualitative explanatory approach to determine the concepts of big data suitable for the secondary stage, and how to include in secondary school maths curricula. The research tools consisted of a global and local Documents Analysis card that dealt with big data, and an interview card. The interview was applied to a sample of experts and specialists in mathematics and big data. The results showed strategies and methods of teaching big data suitable for the secondary stage, methods of assessment suitable for big data, and the requirements for including big data in mathematics curricula. The research recommended that mathematics curricula should be rebuilt to systematically include big data concepts, and include implementation guides for teachers explaining how to use big data in teaching mathematical concepts. | ||||
Keywords | ||||
البيانات الكبيرة; مناهج الرياضيات; المرحلة الثانوية; التصور المقترح | ||||
Statistics Article View: 60 PDF Download: 46 |
||||