فعالية برنامج مصمم في ضوء تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تنمية مفاهيم علوم الفلك والفضاء باستخدام لغة الإشارة لدى أطفال الروضة المعاقين سمعيا Effectiveness of a Program Designed in Light of the Artificial Intelligence Applications in Developing Concepts of Astronomy and Space Sciences Using Sign Language among Hearing-Impaired Kindergarten Children | ||||
المجلة العلمية لکلية التربية للطفولة المبکرة – جامعة المنصورة | ||||
Article 1, Volume 11, Issue 3, January 2025, Page 1-130 PDF (1.18 MB) | ||||
DOI: 10.21608/maml.2025.430791 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
إيمان جمال محمد فكري | ||||
جامعة بورسعيد - كلية التربية للطفولة المبكرة | ||||
Abstract | ||||
هدف البحث الحالي إلى قياس مدى فعالية برنامج تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تنمية بعض مفاهيم علوم الفلك والفضاء لدي أطفال الروضة المعاقين سمعيا، وقد اختيرت العينة بصورة قصدية وكان قوامها (٥) أطفال بمرحلة رياض الأطفال. وتشكلت أدوات البحث من: اختبار مفاهيم علوم الفلك والفضاء المصور، واستخدمت المنهج التجريبي للمجموعة التجريبية وأثبتت نتائج البحث إلى وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات التطبيق البعدي للأطفال عينة البحث في اختبار مفاهيم علوم الفلك والفضاء المصور، وبلغت قيمة Z” ككل (2,03) ،وبلغت قيمة " ومستوى الدلالة (0.001). أي أنها دالة إحصائيا، مما يدل على أن للبرنامج تأثير إيجابي ومؤثر على تنمية مفاهيم علوم الفلك والفضاء، والتي تعمل على معرفة الطفل بالفضاء السحيق الموجود في السماء البعيدة وموقع الأرض بالنسبة لباقي الكواكب، وتأثير هذا الموقع على حياتنا، وما دورها في تعاقب الأنشطة اليومية الخاصة بنا، ومن هو الشخص المنوط بزيارة الفضاء وكيف يصل إليه مما يعمل على إدراك عظمة الخالق في الكون الذي نعيش فيه، وهذا يدفع الطفل إلى البحث والاستكشاف والتنبؤ والتفسير وهي من أهم العمليات التي يحتاجها الطفل لتنمية القدرات المعرفية العليا، باستخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي والتي تعد من أهم الوسائل والأساليب المستخدمة مع أطفال الجيل الحالي عموما و أطفال الروضة المعاقين سمعيا خصوصا لضعف قدرتهم على التواصل وعدم إتاحة المواد المناسبة لهم وتعريفهم بعدد من المصطلحات بلغة الإشارة. The current research aimed to measure the effectiveness of the artificial intelligence applications program in developing some concepts of astronomy and space sciences among hearing-impaired kindergarten children. The sample was chosen intentionally and consisted of 5 children in kindergarten. The research instruments consisted of: a concepts of astronomy test and a space sciences test, and the experimental method. The research results proved that there were statistically significant differences between the mean scores of the post-application of the children in the research sample in the concepts of astronomy test and the space sciences test. The value of Z” as a whole reached (2.03), and the value and the level of significance reached (0.001). which proved that the program is statistically significant, which indicates that the program has a positive and influential impact on the development of the concepts of astronomy and space sciences, which work to familiarize the child with the deep space in the distant sky and the location of the Earth in relation to the rest of the planets, and the impact of this location on our lives, and its role in the succession of our daily activities, and who is the person assigned to visit space and how to reach it, which works to realize the greatness of the Creator in the universe in which we live, and this prompts the child to search, explore, predict and interpret, which are among the most important processes that the child needs to develop higher cognitive abilities, using artificial intelligence applications, which are among the most important means and methods used with children of the current generation in general and hearing-impaired kindergarten children in particular due to their weak ability to communicate and the lack of appropriate materials for them and their introduction to a number of terms. In sign language. | ||||
Keywords | ||||
تطبيقات الذكاء الاصطناعي; مفاهيم علوم الفلك والفضاء; أطفال الروضة المعاقين سمعيا Artificial Intelligence Applications- Concepts of Astronomy and Space Sciences- Hearing-Impaired Kindergarten Children | ||||
Supplementary Files
|
||||
Statistics Article View: 11 PDF Download: 8 |
||||