The Role of Mindfulness and General Self-Efficacy in Predicting Academic Procrastination Among University Students: A Comparative Analysis Across Gender, University Type, and Educational Level | ||||
مجلة الإرشاد النفسي | ||||
Volume 80, Issue 7, December 2024, Page 135-200 PDF (2.13 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/cpc.2024.431036 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
Reham Ateya Nasr | ||||
Lecturer of Educational Psychology Faculty of Education-Ain Shams University Lecturer of Psychology The British University in Egypt (BUE) | ||||
Abstract | ||||
Abstract Academic procrastination is a widespread issue among university students, particularly in contexts characterized by academic pressure and limited autonomy. This study aimed to examine the predictive roles of mindfulness and general self-efficacy on academic procrastination among Egyptian university students and to explore differences based on gender, university type, and educational level. The study sample comprised 563 Egyptian students (314 females and 249 males), including both undergraduate and postgraduate participants, drawn from public and private universities. Students ranged in age from 18 to 26 years and represented a range of academic disciplines. Three validated self-report instruments were used: the Arabic-adapted Academic Procrastination Scale, the General Self-Efficacy Scale, and the Mindfulness Attention Awareness Scale. Descriptive statistics, Pearson correlation coefficients, and multiple linear regression analyses were conducted to test the study’s hypotheses. Results indicated that both mindfulness and self-efficacy significantly and negatively predicted academic procrastination. Higher levels of these traits were associated with lower levels of procrastination. Gender differences were observed, with male students reporting higher procrastination levels than females. No significant differences emerged based on university type or education level. The findings highlight the relevance of enhancing mindfulness and self-efficacy in intervention strategies aimed at reducing academic procrastination among university students in Egypt. Keywords: university students, academic procrastination, General self-efficacy, mindfulness. دور اليقظة الذهنية والكفاءة الذاتية العامة في التنبؤ بالإرجاء الأكاديمي لدى طلاب الجامعة: دراسة مقارنة وفقًا للنوع ونوع المؤسسة التعليمية والمستوى الدراسي الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى فحص مدى إمكانية التنبؤ بالتسويف الأكاديمي الذي يعد مشكلة شائعة بين طلاب الجامعات، لا سيما في السياقات التي تتسم بالضغط الأكاديمي وانخفاض مستوى الاستقلالية. هدفت هذه الدراسة إلى فحص الدور التنبئي لكل من اليقظة الذهنية والكفاءة الذاتية العامة في التسويف الأكاديمي لدى طلاب الجامعات في مصر، بالإضافة إلى استكشاف الفروق بناءً على النوع، ونوع الجامعة، والمستوى التعليمي. تكونت عينة الدراسة من 563 طالبًا وطالبة من الجامعات المصرية (314 إناث و249 ذكور)، من بينهم طلاب جامعيون وطلاب دراسات عليا، ينتمون إلى جامعات حكومية وخاصة، ومن تخصصات أكاديمية متنوعة، وتتراوح أعمارهم بين 18 و26 عامًا. تم استخدام ثلاثة مقاييس ذاتية التقدير تم التحقق من صدقها وثباتها وهي: مقياس التسويف الأكاديمي، ومقياس الكفاءة الذاتية العامة، ومقياس اليقظة الذهنية للانتباه والوعي. تم إجراء التحليلات الإحصائية الوصفية، ومعاملات الارتباط لبيرسون، وتحليل الانحدار الخطي المتعدد لاختبار فرضيات الدراسة. أظهرت النتائج أن كل من اليقظة الذهنية والكفاءة الذاتية كانتا منبئتين سلبياً بشكل دال بالتسويف الأكاديمي؛ حيث ارتبطت المستويات الأعلى منهما بانخفاض مستويات التسويف. كما ظهرت فروق دالة بين الذكور والإناث، حيث أبلغ الذكور عن مستويات أعلى من التسويف، بينما لم تظهر فروق دالة إحصائيًا بناءً على نوع الجامعة أو المستوى التعليمي. تؤكد هذه النتائج على أهمية تعزيز اليقظة الذهنية والكفاءة الذاتية العامة كسمات نفسية وقائية في استراتيجيات التدخل الرامية إلى تقليل التسويف الأكاديمي بين طلاب الجامعات في مصر. الكلمات المفتاحية: طلاب الجامعة، التسويف الأكاديمي، الكفاءة الذاتية العامة، اليقظة الذهنية. | ||||
Keywords | ||||
university students; academic procrastination; General self-efficacy; mindfulness-طلاب الجامعة; التسويف الأكاديمي; الكفاءة الذاتية العامة; اليقظة الذهنية | ||||
Statistics Article View: 62 PDF Download: 74 |
||||