من الأساليب التعليمـة المستخـدمـة فـي بيان النبـوة دراسـة بـلاغيـة (A Rhetorical Study of the Educational Methods Used in Explaining Prophethood) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مجــلة کلية اللغة العربية بأســيوط | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Volume 44, Issue 3, May 2025, Page 1788-1882 PDF (1012.41 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Document Type: المقالة الأصلية | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DOI: 10.21608/jfla.2025.372735.1573 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Author | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
محمد شاكر محمد صهوان ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
كلية اللغة العربية بإيتاي البارود، جامعة الأزهر، إيتاي البارود، جمهورية مصر العربية | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Abstract | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
المتأمل في أحاديث النبي r يجد أنها اشتملت على أساليب تربوية عالية صاغها النبي -r- صياغة بلاغية عالية، ومن هذه الأساليب التربوية الأساليب التعليمية التي وظفها النبي- r- في مواقف متعددة لأغراض مختلفة، حيث كان يراعي أحوال المخاطبين في كلامه، ويختار الأسلوب الأمثل واللغة المناسبة لكل شخص وكل موقف، فكان يعالج كل حدث بما يناسبه ويتلاءم مع معطياته، وظهرت براعته-r- من خلال أساليبه البديعة حيث تنوعت تلك الأساليب التي استخدمها بتنوع الحدث واختلاف أحوال المتعلمين، ولقد كان لهذه الأساليب التي استعملها النبي ﷺ في تعليم أمته دور بالغ الأهمية في تقريب المعارف التي قصد النبي بيانها، حتى إنك لتجد للنبي سبقا في توظيفه لتلك الوسائل التي طالما أوصت باستخدامها النظريات التربوية الحديثة، ومن يتأمل السنة النبوية فإنه يجد أن هذه الوسائل لم تكن بالأمر العارض في كلامه r بل أتت كعنصر مهم استعان به النبي r في معالجته لكثير من المواقف التعليمية بشكل دقيق يثير الدهشة، مما حدا بالباحث أن يقف على نماذج من الأحاديث النبوية التي عالجت قضايا ومواقف تعليمية اعتمد بناء المعنى فيها على أساليب تربوية للوقوف على بعض جوانب بلاغته العالية في صياغته لتلك الأساليب وبيان خصائص تراكيبها وضروب تصويرها ودقة تحبيرها ومدى مطابقة الأساليب المستخدمة ذات الأنماط المتعددة للمقام وطبيعة الموقف، ومدى تأثير تلك الوسائل على فهم وإداك المتلقين، وبراعته r في توظيفها كوسيلة تعبيرية تستخدم لتهيئة المعنى وتقريبه للأذهان وتثبيته لدى المتعلمين. The contemplator of the hadiths of the Prophet finds that they included high educational methods formulated by the Prophet in a high rhetorical formulation, and among these educational methods are the educational methods that the Prophet employed in multiple situations for different purposes, where he took into account the conditions of the addressees in his speech, and chose the optimal method and the appropriate language for each person and each situation, so he treated each event in a way that suits him and suits his data, and the Prophet's ingenuity appeared through his exquisite methods where it varied These methods used by the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) in the education of his nation had a very important role in bringing together the knowledge that the Prophet intended to demonstrate, so that you find the Prophet a precedent in employing those means that have long been recommended by modern educational theories, and whoever contemplates the Sunnah of the Prophet finds that these means were not incidental in His words, may God's prayers and peace be upon him, but came as an important element used by the Prophet in his treatment of many educational situations in a surprising accurate, which prompted the researcher to stand on models of hadiths of the Prophet that dealt with issues and educational situations in which the construction of meaning relied on educational methods to stand on some aspects of his high eloquence in his formulation of those methods and the statement of the characteristics of their compositions and the types of photography and accuracy of inking and the extent to which the methods used with multiple patterns match the maqam and the nature of the situation, and the extent of the impact of those means On the understanding and awareness of the recipients, and his ingenuity in employing it as an expressive means used to create meaning and bring it closer to the minds and stabilize it among learners | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Keywords | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
الأساليب التعليمة; بيان النبوة; دراسة بلاغية Teaching Methods; Statement Of Prophecy; Rhetorical Study | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
References | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فهرس المراجع والمصادر
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statistics Article View: 88 PDF Download: 62 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||