The challenges of implementing artificial intelligence in training processes as perceived by the trainers in private training centers in the Arab Republic of Egypt | ||||
مجلَّة إبداع في الآداب والدراسات الإنسانيّة والاجتماعيّة | ||||
Volume 1, Issue 1.1, July 2025, Page 109-135 PDF (697.92 K) | ||||
Document Type: المقالات العلمية. | ||||
DOI: 10.21608/ebdaa.2025.391921.1000 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
محمد صلاح السيد شلبى ![]() | ||||
كلية التجارة،جامعة المنصورة | ||||
Abstract | ||||
This research aims to investigate the significant correlation between the trainers’ Personal factors and their perception towards challenges of applying artificial intelligence and investigate the significant differences between the three groups that hinder applying artificial intelligence in the field of application which is the trainers at private training centers in the Arab republic of Egypt. The research adopted the philosophy of positivism, the deductive approach, and the method of quantitative and qualitative analysis as the research methodology. The instrument utilized for data collection was the questionnaire. Consequently, (386) usable questionnaires were collected electronically through social media channels. In addition, Using SMART PLS V4.0 to explore the causal relationships between the research variables. The findings reveal that there is no significant correlation relationship between the trainers’ Personal factors (years of experience and gender) and their perception towards challenges of applying artificial intelligence and there is a significant correlation relationship between the trainers’ Personal factor (academic qualifications) and their perception towards challenges of applying artificial intelligence and there are significant differences between the means of the three groups that hinder applying artificial intelligence. In addition, this research also has significant practical implications and guidelines, and theoretical implications for researchers who are interested in research variables هدفت هذه الدراسة إلى التحقق من العلاقة الارتباطية بين العوامل الشخصية للمدربين وإدراكهم لتحديات تطبيق الذكاء الاصطناعي، بالإضافة إلى التحقق من وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين ثلاث مجموعات تعيق تطبيق الذكاء الاصطناعي في مجال التطبيق، وهم المدربون في مراكز التدريب الخاصة بجمهورية مصر العربية. اعتمد البحث فلسفة الوضعية (الواقعية) والمنهج الاستنباطي وأسلوب التحليل الكمي والكيفي كمنهجية للبحث. تم استخدام الاستبيان كأداة لجمع البيانات، وتم جمع (386) استبيانًا صالحًا للاستخدام إلكترونيًا عبر قنوات التواصل الاجتماعي. بالإضافة إلى ذلك، تم استخدام برنامج SMART PLS V4.0 لاستكشاف العلاقات السببية بين متغيرات البحث. كشفت النتائج أنه لا توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين العوامل الشخصية للمدربين (سنوات الخبرة والنوع) وإدراكهم لتحديات تطبيق الذكاء الاصطناعي. بينما توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين العوامل الشخصية للمدربين (المؤهلات الأكاديمية) وإدراكهم لتحديات تطبيق الذكاء الاصطناعي. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات المجموعات الثلاث التي تعيق تطبيق الذكاء الاصطناعي. بالإضافة إلى ذلك، يقدم هذا البحث توجيهات وتطبيقات عملية مهمة، فضلاً عن تطبيقات نظرية للباحثين المهتمين بمتغيرات البحث. | ||||
Keywords | ||||
Keywords:; 1. Artificial intelligence; 2. Training processes; 3. Arab Republic of Egypt | ||||
Statistics Article View: 99 PDF Download: 25 |
||||