العوامل الخمسة الكبرى للشخصية وعلاقتها باليقظة الذهنية لدى الطالبات في كلية التربية بدولة الكويت | ||||
مجلة الإرشاد النفسي | ||||
Volume 82, Issue 2, April 2025, Page 453-518 PDF (1.58 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/cpc.2025.432852 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
نشمية عمهوج حمدان الرشيدي | ||||
عضو هيئة تدريس منتدب – جامعة الكويت والهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب كبير اختصاصي نفسي- وزارة التربية بدولة الكويت | ||||
Abstract | ||||
الملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى العوامل الخمسة الكبرى للشخصية واليقظة الذهنية لدى الطالبات في كلية التربية بدولة الكويت وأثر بعض المتغيرات على ذلك، والكشف عن العلاقة بين العوامل الخمسة الكبرى للشخصية واليقظة الذهنية، وتم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي، وتكونت العينة من (1065) طالبة في كلية التربية بجامعة الكويت طبق عليهن مقياسي العوامل الخمسة الكبرى للشخصية واليقظة الذهنية. وتوصلت النتائج إلى أن العوامل الخمسة الكبرى للشخصية ككل جاءت متوسطة، وجاءت جميع الأبعاد بدرجة متوسطة أيضاً عدا بعد العصابية جاء بدرجة ضعيفة، وأن اليقظة الذهنية ككل جاءت متوسطة، وجاءت جميع الأبعاد بدرجة متوسطة أيضاً عدا بعد التوجه نحو الحاضر جاء بدرجة ضعيفة. وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات عينة الدراسة حول العوامل الخمسة الكبرى للشخصية ككل، والعصابية، والصفاوة، والمقبولية، ويقظة الضمير تعزى لمتغير السنة الدراسية، بينما توجد فروق حول الانبساطية، وعدم وجود فروق حول العوامل الخمسة الكبرى للشخصية ككل والعصابية، والانبساطية، والصفاوة، والمقبولية تعزى للتخصص، بينما توجد فروق حول يقظة الضمير، وعدم وجود فروق حول العوامل الخمسة الكبرى للشخصية ككل وجميع الأبعاد تعزى للعمر، وعدم وجود فروق حول العوامل الخمسة الكبرى للشخصية ككل والانبساطية، والصفاوة، والمقبولية، ويقظة الضمير تعزى للحالة الاجتماعية، بينما توجد فروق حول العصابية. وعدم وجود فروق حول اليقظة الذهنية ككل وجميع الأبعاد تعزى لمتغيرات السنة الدراسية والعمر والحالة الاجتماعية، وعدم وجود فروق حول اليقظة الذهنية ككل، والتميز اليقظ، والانفتاح على الجديد، والوعي بوجهات النظر تعزى للتخصص، بينما توجد فروق حول التوجه نحو الحاضر. ووجود علاقة ارتباطية متوسطة بين العوامل الخمسة الكبرى للشخصية واليقظة العقلية. الكلمات الافتتاحية: العوامل الخمسة الكبرى للشخصية، اليقظة الذهنية، كلية التربية، الكويت. The Big Five Personality Factors and Their Relationship to Mindfulness among Female Students in the College of Education in the State of Kuwait Dr. Nashmieh Amhouj Hamdan Al-Rashidi Ministry of Education- Kuwait Abstract: The study aimed to identify the level of the big five personality factors and mindfulness among female students in the College of Education in the State of Kuwait, and the impact of some variables on that, and to reveal the relationship between the big five personality factors and mindfulness. The descriptive correlational approach was used, the sample consisted of (1065) female students in the College of Education in Kuwait university, to whom the big five personality factors and mindfulness scales were applied. The results showed that the big five personality factors were average, and all dimensions were average as well, except neuroticism dimension, which was weak, mindfulness was average, and all dimensions were average as well, except the present orientation dimension, which was weak. There were no statistically significant differences between the averages of study sample regarding the big five personality factors as a whole, neuroticism, extraversion, agreeableness, and conscientiousness, which were attributed to academic year variable, while there were differences regarding extraversion, there were no differences regarding the big five personality factors as a whole, neuroticism, extraversion, agreeableness, and conscientiousness, which were attributed to specialization, while there were differences regarding conscientiousness, there were no differences regarding the big five personality factors as a whole and all dimensions attributed to age, there were no differences regarding the big five personality factors as a whole and extraversion, agreeableness, agreeableness, and conscientiousness attributed to social status, while there were differences in neuroticism. There were no differences in mental alertness as a whole and all dimensions attributed to academic year, age, and social status variables. There are no differences in overall mindfulness, alertness, openness to new things, and awareness of viewpoints due to specialization, while there are differences in orientation towards the present. There was a moderate correlation between the big five personality factors and mindfulness. Keywords: Big Five Personality Factors, Mindfulness, College of Education, Kuwait. | ||||
Keywords | ||||
العوامل الخمسة الكبرى للشخصية، اليقظة الذهنية، كلية التربية، الكويت - Big Five Personality Factors; Mindfulness; College of Education; Kuwait | ||||
Statistics Article View: 34 PDF Download: 39 |
||||