الذكاء الاصطناعى والعلوم الانسانية والاجتماعية التحديات (الكتائب الإلكترونية) وحتمية المواجهة The Artificial Intelligence and the Social and Humanitarian Sciences the Challenges (Electronic Battalions) & the Necessity of Confrontation | ||||
مجلة قطاع الدراسات الإنسانية | ||||
Volume 35, Issue 1, June 2025, Page 45-66 PDF (1.16 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsh.2025.432868 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
نبيل السمالوطي | ||||
قسم الاجتماع ,کلية الدراسات الإنسانية , بجامعة الأزهر, القاهرة ,مصر | ||||
Abstract | ||||
يدور البحث حول طبيعة الذكاء الإصطناعى وأنه امتداد للبرمجيات والروبوتات، واهميته وبيان ايجابياته وسلبياته فى مجال العلوم الانسانيه والاجتماعيه . ويطرح البحث تساؤلات حول مدى امكان AI فى الوصول الى قوانين تحكم المجتمعات فى حالاتها الاستاتيكيه والديناميكية، والوصول الى القوانين التى تحكم التاريخ الانسانى وتحكم العلاقات والسلوك الاجتماعى … الخ ويطرح البحث ابرز الإيجابيات والسلبيات المرتبطه بالذكاء الاصطناعى فى مجالات العلوم والفكر الاجتماعى والدينى والوطنى والثقافى. وقد طرح البحث ابرز السلبيات واهمها الكتائب الالكترونيه وتشويه فكر النشئ والشباب، ومحاولات تشويه الدين الاسلامى عقيدة وشريعة واخلاقا كل هذا لهدم الاسلام فى فكر الشباب وتشويه مفهومهم عن الوطن وقدسيته ولاحداث حروب اهليه وهدم الاديان والأوطان فى العالم العربى والإسلامى. كل هذا لصالح الصهيونيه العالميه والماسونيه العالميه والاستعمار المتوحش وعملائهم المأجورين فى العالم العربى. كما طرح البحث مخاطر تشويه النصوص الاسلاميه المقدسه (القرآن والسنه) وتحريف آراء الصحابه والتابعين وتشويه السيرة النبوية المطهره وتشويه فكر الشباب عماد التقدم والتنميه فى المجتمعات … الخ كذلك طرح البحث الدور الفاعل والعملاق الذى تقوم به مؤسسة الازهر جامعا وجامعة فى فضح وتعريه ونقد هذه التشوهات وبيان زيفها من خلال آليات متعدده منها مرصد الازهر ومراصد وزارة الأوقاف ودار الإفتاء المصريه وغيرها. وحاول البحث طرح بعض اساليب المواجهة للمخاطر الضخمه للذكاء الإصطناعى على الدين والوطن والمجتمعات العربيه والشباب والثقافة المجتمعية. The research deals with the nature of the AI and that it is a development of the software and robots its importance, also clarifying it’s positive as well as negative sides in social and humanitarian sciences. The research asks about the ability of the AI to achieve laws that rule the societies both in their static … dynamic states, and also to achieve laws that control human history and social behaviors and relations. The research exposes the most distinguished positives as well as the passives (cons) of the AI as regards sciences and social, religious, patriotic, and cultural thinking. The research also clarifies the highlighted cons, the most important of which is (the electronic battalions), that distort thoughts of youth and young people, and attempt to distort the beliefs, legislations and morals of the Islamic religion. By all this, they aim at destroying Islam and the concept of the homeland's holiness in youth thinking. They also aim at causing civil Wars, destroying religions and countries in the Arab world. All this destruction is actually for the well fare of Zionism, the free masonry, and the savage colonialism with their paid clients in the Arabic world. The research also dealt with distorting the sacred Islamic texts (The Qura an & Sunnah), the prophet's biography, and the opinions of his followers, and hence, destroying the thoughts of the youth who are the base of development in societies. The research also clarifies the great & the active role done by Al-Azhar (both Mosque and University) to spotlight such fake distortions through numerous mechanisms such as Al-Azhar Observatory, that of the ministry of Endowment, Dar Al Iftaa, and others. The research attempts to mention some of the means of confrontation for the great dangers of the AI as regards the religion, the Arabic countries, the youth, and the societies' cultures. | ||||
Keywords | ||||
الذكاء الإصطناعى AI; الشباب; الكتائب الإلكترونية; تشويه الدين; تشويه الفكر الوطنى; دور الماسونيه والصهيونيه والإستعمار فى محاولة هدم ال؛ Electronic battalions؛ distorting religion؛ distorting patriotic thinking؛ The role of Free masonry؛ Zionism and Colonialism in the attempt of des | ||||
Statistics Article View: 55 PDF Download: 51 |
||||