تنزيه الذات الإلهية في مقابل التشبيه والتجسيم في الفلسفة اليهودية – سعيد يوسف الفيومي "سعديا جاؤون" (882 – 942م) أنموذجًا دراسة تحليلية نقدية مقارنة Divine Transcendence versus Anthropomorphism and Corporealism in Jewish Philosophy: A Case Study of Saadia Gaon (Saīd ibn Yūsuf al-Fayyūmī, 882–942CE): A Critical Comparative Analysis | ||||
مجلة قطاع الدراسات الإنسانية | ||||
Volume 35, Issue 1, June 2025, Page 1769-1846 PDF (1.97 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jsh.2025.432912 | ||||
![]() | ||||
Authors | ||||
إيمان مصطفى عطا أبو النور1; أيمن أحمد عطية![]() | ||||
1قسم اللغة العبرية وآدابها، كلية الدراسات الإنسانية، جامعة الأزهر، القاهرة، مصر. | ||||
2AL-AZHAR UNIVERSITY | ||||
Abstract | ||||
يتناول هذا البحث علم الكلام (اللاهوت اليهودي)، وخاصة مسألة تنزيه الذات الإلهية في مقابل التشبيه والتجسيم، وذلك من خلال واحد من أهم فلاسفة اليهود في القرن العاشر الميلادي، وهو: سعيد بن يوسف الفيومي والمشهور بسعديا جاؤون (882-942م)، حيث يعد من أبرز فلاسفة اليهود في المشرق العربي الإسلامي، الذي اتبع في مؤلفاته أسلوب المتكلمين المسلمين؛ فهو علامة من علامات الفكر الفلسفي اليهودي، بالإضافة إلى كونه الوسيط الذي انتقل من خلاله الفكر الإسلامي بكل قضاياه وإشكالياته إلى الثقافة الدينية اليهودية سواء العربية منها أم الأوربية، وكذلك إسهاماته في ظل الحضارة العربية الإسلامية في تطوير الفلسفة النقدية، كما كان له أبلغ الأثر على مفكري اليهود من بعده، والذين أثروا بدورهم أبلغ الأثر في الفلسفة إبان عصر النهضة، ويكفي ما ذكره "سعديا جاؤون" في مقدمة كتابه الفلسفي "الأمانات والاعتقادات" من أن الدافع الذي دفعه للكتابة هو إحساسه بما آلت إليه الإنسانية من حيرة وشكوك واضطرابات في معتقداتها، وأيضا ما واجهته أمته من تلك المشاكل نفسها. This research addresses Kalām (Jewish Theology), specifically the issue of Divine Transcendence (Tanzīh) versus Anthropomorphism (Tashbīh) and Corporealism (Tajsīm), through the work of one of the most important Jewish philosophers of the 10th century CE: Saʿīd ibn Yūsuf al-Fayyūmī, known as Saadia Gaon (882–942 CE). He is considered one of the most prominent Jewish philosophers in the Islamic Arab East who adopted the style of Muslim Mutakallimūn (theologians) in his writings. He represents a landmark in Jewish philosophical thought and served as a crucial intermediary through whom Islamic thought, with its various issues and complexities, was transmitted to Jewish religious culture, both Arab and European. His contributions within the Arab-Islamic civilization also advanced critical philosophy, and he profoundly influenced subsequent Jewish thinkers, who, in turn, significantly impacted philosophy during the Renaissance era. Suffice it to mention what Saadia Gaon stated in the introduction to his philosophical work, "Kitāb al-Amānāt wa al-Iʿtiqādāt" (The Book of Beliefs and Opinions), that his motivation for writing stemmed from his perception of humanity's state of confusion, doubt, and turmoil in its beliefs, as well as the similar challenges faced by his own nation. | ||||
Keywords | ||||
الفلسفة، اليهودية، سعديا جاؤون، التشبيه، التجسيم. Philosophy; Jewish Philosophy; Saadia Gaon; Anthropomorphism; Corporealism | ||||
Statistics Article View: 49 PDF Download: 57 |
||||