دعوى أشعرية عبدالله الحبشي ت 1429ه في قضية التكفير والرد عليها | ||||
مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بجامعة الأزهر فرع کفر الشيخ | ||||
Volume 8, Issue 1, December 2024, Page 409-508 PDF (1.74 MB) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/fica.2024.432923 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
عزه سيد عزوز محمد. ![]() | ||||
قسم العقيدة والفلسفة ، كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بسوهاج، جامعة الأزهر، جمهورية مصر العربية. | ||||
Abstract | ||||
عبد الله الحبشي رجل أثيوبي اسمه عبد الله الهرري ومعروف بعبد الله الحبشي ، أتي من بلد يبغضه أهلها لمساهمته في الفتن هناك في بلاد هرر، وتعاطف مع أعداء المسلمين هناك ضد الجمعيات الإسلامية التي اغلقت بسببه ، مما جعلهم يلقبونه هناك بشيخ الفتنة، ألف عددًا لا بأس به من الآثار والكتب، واعتمد منهج الأشاعرة والماتريدية في العقيدة في كثير من المسائل ، لذا عده البعض بأنه أشعري المنهج ، والحقيقة خلاف ذلك ، فعند مطالعة كتبه نراه لا يتفق تماما مع المنهج الأشعري في عدد من القضايا، أبرزها "قضية التكفير" التي فتح فيها الباب علي مصراعيه ،فكفّر الجاهل بصفات الله العقلية، والغلاة من الخوارج ، والمعتزلة ، والقائلين بقدم العالم ، ومعتقدي الجهة ، حتي وصل به الأمر أن كفّر من اطلق علي الله اسما لم يرد به الشرع ، ومن المعلوم أن هذا يتنافى تماما مع المنهج الأشعري الذي لا يكفر أحدًا من أهل القبلة إلا لو كذب أصلا من أصول الدين ، ومناقشة هذه القضية كافية لرد الزعم أن منهج عبد الله الحبشي يتوافق تماما مع الإمام الأشعري . Abdullah Al-Habashi, an Ethiopian man named Abdullah Al-Harari and known as Abdullah Al-Habashi. He came from a country whose people hated him because of his contribution to the strife there in the land of Harar, and he sympathized with the enemies of the Muslims there against the Islamic societies that were closed because of him, which made them call him there the sheikh of sedition, a thousand numbers. There is a good amount of antiquities and books, and the approach was adoptedThe Ash'ari and Maturidites in the doctrine on many issues, so some considered him to be an Ash'ari in approach, but the truth is otherwise. When reading his books, we see that he does not agree completely with the Ash'ari approach on a number of issues, most notably the "issue of takfir" in which he opened the door wide, so he declared the ignorant to be a man of takfir due to his attributes. God Almighty, the extremists of the Kharijites, and the Mu'tazilitesAnd those who believe in the antiquity of the world, and those who believe in the region, until it reached the point where anyone who called God by a name that was not mentioned in Sharia was declared an infidel, and it is known that this completely contradicts the Ash’ari approach, which does not declare an infidel of anyone from the people of the Qiblah unless he lies at all from the foundations of the religion, and discussing this The case is sufficient to refute the claim that Abdullah Al-Habashi’s approach is completely consistent withImam Al-Ash'ari. | ||||
Keywords | ||||
الزعم، منهج، عبد الله الحبشي، عقيدة الأشعري، قضية التكفير. claim; approach; Abdullah Al-Habashi; Al-Ash’ari doctrine; the issue of takfir | ||||
Statistics Article View: 46 PDF Download: 100 |
||||