الموازنة بين أبي تمام والبحتري دراسة نقديّة وصفيّة Comparing Abu Tammam and Al-Buhturi: A Critical and Descriptive Study | ||||
مجــلة کلية اللغة العربية بأســيوط | ||||
Volume 44, Issue 3, May 2025, Page 1557-1599 PDF (572.79 K) | ||||
Document Type: المقالة الأصلية | ||||
DOI: 10.21608/jfla.2025.382323.1591 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
محمد الفالح ![]() | ||||
وزارة التعليم- الإدارة العامة للتعليم بمنطقة الرياض | ||||
Abstract | ||||
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين، نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين، أما بعد: تعد الموازنات الأدبية من القضايا النقدية القديمة الكبرى، لا سيما أن كثيرًا من القضايا النقدية تندرج تحتها، وانبثقت منها، والمتأمل لقضايا النقد الحديث يجد أن لها جذورًا في النقد القديم (لا سيّما أن البلاغة ملاصقة له)؛ فهو الذي أسقاه وغذّاه، ومن عذب مائه أعطاه، وما النقد الحديث إلا امتداد له، ومرتبط به، وآخذ عنه، ومن أبرز قضاياه (الموازنات الأدبية) فهي تشغل حيزًا كبيرًا. ومعلوم أن الموازنات الأدبية قديمة قدم الشعر العربي، وكان العرب يفاضلون بين الشعراء دون تعليل، فنراهم ينظرون مرة للمضمون، ومرة للأسلوب، ونظرة أخرى فنيّة، فيقولون: (شاعر فحل، وأشعر الشعراء...)، وتطور مفهوم الموازنة مع تطور العلوم حتى أصبحت الموازنة بين الشعراء منضبطة معللة، تقوم على قضايا نقدية كبرى، كاللفظ والمعنى، والسرقات، وعمود الشعر...، وهذه القضايا وما يتصل بها من مؤلّفات وآراء متناثرة في كتب النقد؛ تثري الباحث وتفتق في ذهنه موضوعات جديرة بالبحث في المستقبل. والجدير بالذكر أن الآمدي هو أول ناقد وازن بين شاعرين بمنهج نقدي منضبط، وهذان السببان من الأسباب التي دعتني لاختيار هذا الموضوع وهذا الناقد؛ فأهدف في هذه الدراسة إلى التنقيب والاطلاع عن أبرز قضايا النقد القديم، وبيان مناهج العلماء فيها. All praise is due to Allah, the Lord of all worlds, and may peace and blessings be upon the noblest of prophets and messengers, our Prophet Muhammad, and upon his family and companions.Literary comparisons are among the major classical critical issues, particularly since many critical topics fall under their scope and have emerged from them. A careful examination of modern critical issues reveals that they have roots in classical criticism—especially given that rhetoric is closely linked to it. Classical criticism nurtured and enriched modern criticism, and from its pure essence, it has bestowed upon it. Modern criticism is merely an extension of its predecessor, connected to it, influenced by it, and drawing from it. One of the most prominent topics within this field is literary comparisons, which hold significant importance.It is well known that literary comparisons date back to the early days of Arabic poetry. The Arabs used to compare poets without providing justification; sometimes, they would evaluate based on content, other times on style, and at other times from a purely artistic perspective. They would say phrases like: "A distinguished poet," or "The most eloquent of poets." However, as the sciences evolved, the concept of comparison became more structured and justified, grounded in major critical issues such as diction and meaning, plagiarism, and the classical poetic structure (the traditional poetic structure). These topics, along with related works and scattered opinions in critical books, enrich researchers and open up promising avenues for future studies.It is worth noting that Al-AmidI was the first critic to systematically compare two poets using a structured critical methodology. This is one of the key reasons that led me to choose this topic and this particular critic. Through this study, I aim to explore and examine the most significant issues of classical criticism and to highlight the methodologies adopted by scholars in this field. | ||||
Keywords | ||||
الموازنات، الأدبية، النقد، القديم، أدب. Comparisons; Literary; Criticism; Classical; Literature | ||||
References | ||||
المصادر والمراجع
| ||||
Statistics Article View: 98 PDF Download: 120 |
||||