يهدف هذا البحث إلى بيان بعض الأساليب البلاغية خاصة أسلوب الاحتباك في سورة الأنعام. اتبع فيه المنهج الوصفي الاستقرائي التحليلي. وإشكالية هذا البحث هي عدم استعمال هذا الأسلوب (الاحتباك) بكثرة، مما خفي على البعض تناول البحث صور الاحتباك في سورة الأنعام متخذة من الأساليب البلاغية والجمل النحوية في آياته مادة علمية لها. استفتح بمقدمة تناولت مفهوم الاحتباك وأقوال العلماء فيه وذكر أنواعه الخمسة . وقد تبين من خلال الدراسة وجود أربعة منه في هذه السورة وهي: 1-الاحتباك الضدي: وكان أكثره ورودا ومنه قوله تعالى: ( إِنَّمَا يَسْتَجِيبُ الَّذِينَ يَسْمَعُونَ وَالْمَوْتَى يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ) الأنعام: ٣٦. في الآية احتباك بحذف اللفظ ضد المذكور، والتقدير :إنما يستجيب الأحياء الذين يسمعون والموتى الذين لا يسمعون لا يستجيبون. 2-الاحتباك المشترك: كما في قوله تعالى(وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُشْتَبِهًا وَغَيْرَ مُتَشَابِهٍ) الأنعام: ٩٩.هنا حذف مشترك بين هذه الألفاظ والتقدير: والزيتون مشتبها وغير متشابه والرمان مشتبها وغير متشابه. 3.الاحتباك المنفي 4.الاحتباك المتناظر. هذه الأساليب الفائقة في الحسن والجمال ساعد عن طريق الايجاز على إيضاح معاني هذه الآيات الكريمة وقربها إلى الافهام وهو من الأهداف السامية الأساليب القرآن الكريم . هذا ما احتواه البحث باختصار ، ونتمنى أن نكون قد أضفنا شيئا للبحث العلمي.
Praise is to God a peace and blessings be upon the messenger of God, his family, companions and those who are loyal to him. This research aims to clarify some rhetorical styles, especially the style of confusion in sural al-an’am ‘’the cattle’’. It follows by the descriptive, inductive and analytical method. The problem of this research is that, this style ((confusion)) is notwidely used, that is why some people don’t know. This style dealt with the form of confusion in surat Al-an’am ‘’the cattle’’. Taking from rhetorical style and grammatical sentences in its verses as a scientific material. The research began with introduction that dealt with the concept of confusion and the saying of ôlama (scholars) about it and mentioning its five types. It was found through the study that there is four of it in this surat, which are. he inverse of confusion: it was more frequent and as part of it, God says: {Only those who hear will respond. But the dead, Allah will resurrect them}. ‘’the cattle’’ verses 36. In this verse, the confusion is with cancellation of vocalization against what stated the assumption is: They will respond only those who hear, and the dead who don’t hear will not respond.The common of confusion: As the verse 99 of surat Al-an’am God says: {Olives and pomegranates, similar yet varied}. Here, common cancellation between these expressions, the assumption: the olives similar and not similar, the pomegranates similar and not similar. The disowned confusionSymmetrical confusionThese extremely nice and beautiful styles helped, through vent to clarify the meanings of these noble verses and their closeness to understanding, which is one the lofty goals. The style of the holy qu’an. In short this what the research contained and we hope that we have added something to the scientific research. |
قائمة المصادر والمراجع:
- الاتقان في علوم القرآن، عبد الرحمن السيوطي، تحقيق: أحمد بن علي، الجزء الثالث، دار الحديث – القاهرة.
- البحر المحيط، أبو حيان محمد بن يوسف بن علي بن يوسف الأندلسي، تحقيق: صدقي محمد جميل، الجزء الثاني.
- البرهان في علوم القرآن، محمد بن عبد الله الزركشي، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، الجزء الرابع، بيروت.
- بلاغة الحذف التركيبي، عدنان عبد السلام الأسعد، دار غيداء للنشر والتوزيع 2012م.
- تفسير التحرير والتنوير، محمد الطاهر بن عاشور، الجزء الثامن، الدار التونسية، الدار الجماهيرية للنشر والتوزيع والإعلان، طرابلس.
- تفسير الطبري، جامع البيان في تأويل القرآن محمد بن جرير الطبري، دار الكتب العلمية – لبنان.
- تفسير القرآن العظيم، إسماعيل بن كثير القرشي الدمشقي، الجزء الأول.
- تفسير الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل وعيون الأقاويل، محمود بن عمر ابن محمد الزمخشري، الجزء الثاني، دار الكتب العلمية – لبنان.
- الجامع لأحكام القرآن والمبينة لما تضمنته من السنة وآي القرآن، محمد بن أحمد بن أبي بكر القرطبي، تحقيق: د/ عبد الله بن المحسن التركي، الجزء السادس، مؤسسة الرسالة – بيروت.
- حاشية الصاوي على تفسير الجلالين، الجزء الثاني.
- دلائل الإعجاز، عبد القاهر بن عبد الرحمن محمد الجرجاني، مطبعة المدني والمؤسسة السعودية، الطبعة الأولى 1992م، مصر – القاهرة.
- روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني، محمود الألوسي، دار إحياء التراث العربي، الطبعة الرابعة، الجزء السابعة، بيروت – لبنان.
- صفوة التفاسير، محمد علي الصابوني، الجزء الأول، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، لبنان.
- علم المعاني، دراسة بلاغية نقدية لمسائل علم المعاني، بسيوني عبد الفتاح فيود، مؤسسة المختار للنشر والتوزيع، الطبعة الثانية 1425هــ، مصر – القاهرة.
- فتح القدير الجامع بين فني الرواية والدراية من علم التفسير، محمد بن علي بن محمد الشوكاني، تحقيق: سعيد اللخام، الجزء الثاني، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع.
- في ظلال القرآن، سيد قطب، م2، دار الشروق، القاهرة – مصر.
- كتاب التعريفات، علي بن محمد علي الحسين الجرجاني، تحقيق: نصر الدين تونسي شركة القدس للتصدير، الطبعة الأولى 2007م، القاهرة.
- لسان العرب، ابن منظور، تحقيق: ياسر سليمان أبو شادي، مجدي فتحي السيد، الجزء الثالث، (مادة حبك)، المكتبة التوفيقية، مصر – القاهرة.
- المعجم الوسيط، الجزء الأولى، مادة (حبك).
- نظم الدرر في تناسب الآيات والسور، إبراهيم بن عمر البقاعي، الجزء السابع، دار الكتاب الإسلامي – القاهرة.
References
- Alitkhan for the holy qur’an science, written by Abdraman Assouyouti, corrected by Ahmat ben Ali, part 3, house of publication Dar-Al-Hadith, cairo.
- Al-Bahar Al-Mouhit, written Abou-Hayan Mahamat ben youssouf ben Ali Al-Andalossi, corrected by soudkhi Mahamat Djamil part3.
- Al-Bourhan in the holy qur’an science, written by Mahamat ben Abdoulaye Al-zarkachi, Dar-Al-Fikir for printing, publishing and distribution,part 4- Beirout liban.
- Rhetoric Al-Hazf Attarkibi, written by Adam Abdousalam Al-As-ad, Dar-ghida for publication and distribution 2012.
- Tafsir Atahrir and tanwir, written by Mahamat Al-Tahir ben Achour, part 8, Dar-Al-Tounissiya, Dar-Al-djamahiriya for the publication, distribution and announcement – Tripoli.
- Tafsir Attabari Djame-Albayan for the interpretation of the qu’an, written by Mahamat ben djarir Dar-Al-koutoub Al-ilmiya Liban.
- Interpretation for the holy qu’an, written by Ismail ben kathir Al-kourachi Al-dimachkhi. Part one.
- Tafsir Al kachaf: for the facts of the mysteries of lessening and the allocate of sayers. Written by Mahamatid ben Omar ben Mahamat Aramakhchari.part2, Dar-Al-koutoub Al-ilmiya-Liban.
- Al-Djame li-Ahkan Al-qu’an wal-Mabniya for formulated from the sunnh and verses of the qu’an, written by Mahamat ben Ahmat ben Abibakr Al-khourtoubi realized by Dr: Abdoulaye ben Al-Mouhssin Attourki part6, Arisala Association, Baï
- Hachiya Assawi for Al-djalaleine’s interpretation, part2.
- Dalayil Al-idjaz: written by Abdoul-khahir ben Abdourahman Mahamat Al-Djardjani. Madani printing House, Assoudia Assaciation, first edition 1992 Egypt-Caï
- Rouh-Al-Ma-ani for the qu’an interpretation and Al-Arabi fourth edition part7- Baïrout-Liban.
- Safwa interpretation: written Mahamat Ali Assabouni, part one Dar-Al-Fikir for the printing and publication and distribution. Liban.
- Rhetoric, A critical rhetorical study of semantics issues. Written by bissiyouni Abdoulfatah Fiyoud, Al-Moukhtar Association for the publication and distribution, second edition 1425H-Egypt-Caï
- Fath Al-khadir: the combination between the of the naval and the reasons from the science of the interpretation. Written by Mahamat ben Ali ben Mahamat Achawkani, realized by said Aloukham, part2, Dar-Al-fikir for the publication and distribution.
- Fi zilal of qu’an written by said khoutoub, part2, Dar-Achouroukh-Egypt-Caï
- Book of definitions ‘’kitab Attarifat, written by Ali ben Mahamat Ali Al-Hisseine Al-djardjani realized by Nasradine Tounissi. Al-khoudouss society for the exportation, first edition 2007-Caï
- Lissan Al-Arab – written by ibnou Manzour, realized by Yassir souleymane Abouchadi, Mahamat Fathi Al-sayid, part3, Madat Houbak’’- Atawfikhiy a libraray-Egypt-Caï
- Al-wassid dictionary part one, Madat {Houbak}.
- Nouzam Adourar: proportion of xerses and sourats. Written by Ibrahim ben Oumar Al-kabari part7. Dar-Al-koutoub Al-islamy ((Caïro)).
|