خريطة مقترحة لتعزيز الهوية الوطنية في ظل توجهات تدويل التعليم الجامعي في المملكة العربية السعودية.... | ||||
مجلة کلية التربية بالمنصورة | ||||
Volume 130, Issue 1, April 2025, Page 196-216 PDF (898.13 K) | ||||
Document Type: مقالات أدبیة وتربویة | ||||
DOI: 10.21608/maed.2025.433411 | ||||
![]() | ||||
Author | ||||
ميمونة مفلح محمد أحمد أبو داسر | ||||
Abstract | ||||
الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى استقراء متطلبات تدويل التعليم الجامعي في المملكة العربية السعودية، وتقديم خريطة مقترحة لتعزيز الهوية الوطنية، وفقاً لمتطلبات رؤية 2030، واعتمدت هذه الدراسة على المنهج الوصفي باستخدام المدخل الوثائقي التحليلي المكتبي، وبعد البحث والتقصي توصل البحث إلى 5 مجالات فرعية و24 مجالاً فرعياً، وقد قدم هذا البحث عدد من آليات تنفيذ هذه الخريطة تتمثل في: يتم تنفيذ الخريطة المقترحة بناء على مدخلات النظام التعليمي المتمثل في: المناهج الدراسية، الأنشطة اللاصفية المتمثلة في عقد الندوات، والمؤتمرات، والدورات، وورش العمل، والأساليب التعليمية التي تساعد على إيصال الفكرة والهدف. التعاون بين مؤسسات التعليم الجامعي، ومؤسسات المجتمع الأخرى ذات العلاقة توفير الدعم المادي والمعنوي من الجامعات لتنفيذ الخرائط المقترحة. إنشاء مراكز بحثية متخصصة في تعزيز الهوية الوطنية، تشرف عليها الجامعات. الكلمات المفتاحية: خريطة مقترحة، الهوية الوطنية، تدويل التعليم، الجامعات. A proposed map to strengthen national identity in light of the trend toward internationalization of university education in the Kingdom of Saudi Arabia. Maymonah Muflah Abudaser Department of Educational Leadership and Policies, College of Education, King Khalid University, Abha, Kingdom of Saudi Arabia Email: maymonah.2016@gmail.com This study aimed to extrapolate the requirements for the internationalization of university education in the Kingdom of Saudi Arabia, and to present a proposed map to strengthen national identity, in accordance with the requirements of Vision 2030. This study relied on the descriptive approach using the library-analytical documentary approach. After research and investigation, the research reached 5 sub-fields and 24 sub-fields. This research presented a number of mechanisms for implementing this map These include: The proposed map will be implemented based on the inputs of the educational system, including curricula, extracurricular activities such as seminars, conferences, courses, and workshops, and educational methods that help communicate the idea and goal. Cooperation between higher education institutions and other relevant community institutions. Providing financial and moral support from universities to implement the proposed maps. Establishing research centers specialized in promoting national identity, supervised by universities. Keywords: proposed map, national identity, internationalization of education, universities. | ||||
Keywords | ||||
خريطة مقترحة لتعزيز الهوية الوطنية في ظل توجهات تدويل التعليم الجامعي في المملكة العربية السعودية.. | ||||
Statistics Article View: 54 PDF Download: 31 |
||||